Trendar: NostalgiI rampljusetMin aborträttLivsstilLivsberättelserMitt liv

Frida Ramstedt: Varför måste "sexiga tjejer" sälja inredning?

02 nov, 2017 
AvMalin Karlberg
Det talas mycket om sexismen inom motorindustrin, modebranschen och nöjesvärlden – men även i inredningsreklamen objektifieras kvinnor, menar bloggaren Frida Ramstedt. I samband med #metoo-kampanjen vill hon nu belysa branschens unkna kvinnosyn.
Annons

Vi hänger upp nakna tjejer på väggarna och kallar det konst, samtidigt som inredningsreklamen är fylld med lättklädda kvinnokroppar i sexiga poser. Ändå talar ingen om den unkna kvinnosynen i inredningsbranschen, men det vill Frida Ramstedt – som skriver en av Sveriges största inredningsbloggar, Trendenser.se – ändra på.

I ett hyllat nytt blogginlägg med rubriken ”Sexig tjej som säljer inredningsgrej – är det okej?”  uppmanar hon till självrannsakan:

”Hur kommer det sig egentligen att ’sexig tjej som säljer grej’ skapar ramaskri när det kommer till annonser för fälgar eller bilar, men verkar gå obemärkt förbi när det kommer till bäddset, krukor eller bänkskivor?” skriver Frida Ramstedt.

Frida Ramstedt driver inredningsbloggen Trendenser.se. Foto: Alice Jonsson

Detta är något vi själva bör vara medvetna om när vi konsumerar, säger hon till Femina.se.

Annons

– I kölvattnet av #meetoo tycker jag det är viktigt att alla reflekterar över den sexism vi bidrar till att normalisera, genom att konsumera och acceptera. Gäller både för de populära nakna poserande printsen som man ser överallt nu och reklam vi slutat reagera på, säger Frida Ramstedt.

Dirty Linens SS2017-kollektion använder genomgående nakna kvinnor som rekvisita. ”Kunde varit en sida i Slitz”, skriver Frida Ramstedt.
Isadecos nya kollektion med krukor.
Layered lanserade mattor – lindade runt nakna kvinnokroppar.
Supermodellen Cindy Crawford säljer bänkskivor i raffig klänning.

Läs även

Annons