Trendar: NostalgiI rampljusetMin aborträttLivsstilLivsberättelserMitt liv

Hon ger känd reklam en feministisk makeover

26 maj, 2017 
AvNanna von Knorring
Projektet #100DaysOfFeministAds är här för att påverka reklamen vi ser varje dag. På Instagram ger copywritern Eileen Matthews storföretagen en feministisk makeover.
Annons

På Instagramkontot ”Feministads” publicerar den amerikanska copywriter Eileen Matthews reklam hon gjort om. Reklamen, som ursprungligen är från olika storföretag, har fått en feministisk touch och går under hashtaggen #100DaysOfFeministAds. Bland företagen som fått en reklam skapad åt sig finns namn som Google, Nike, L’oréal, Maybelline och McDonald’s.

– I det rådande politiska landskapet kändes det intressant att leka med hur märken skulle kunna ta ställning för vissa ämnen om de skulle vilja det, säger Eileen Matthews till The Drum.

Eileen Matthews var även en av kvinnorna bakom projektet ”100 things that should die” år 2015. Bland sakerna de listade då fanns bland annat koffeinfritt kaffe, fuskfickor i byxor och att sms:a ”k.”.

– Det vore toppen om ett märke såg det här och gillade det jag gjorde och bestämde sig för att agera eller ha mer av en röst i kvinnorörelsen, säger hon om #100DaysOfFeministAds till The Drum.

Spana in kontot här och se några av Eileen Matthews verk nedan:

Google:

Maybelline:

L’oréal:

Nike:

FedEx:

Volvo:

Victoria’s secret:

KitKat:

McDonald’s:

Oral B:

Durex:

Annons