Trendar: NostalgiI rampljusetMin aborträttLivsstilLivsberättelserMitt liv

Klassiska Ikea-kassen får ett nytt utseende

29 mar, 2017 
AvHenrik Högström
Ikeas bärkasse Frakta finns i var mans hem och har sett likadan ut i 30 år. Nu kommer inte mindre än två varianter på det blåa originalet!
Annons

Den blåa Ikea-kassen Frakta har blivit en stadig följeslagare i det svenska folkhemmet. En trogen vän att hålla i handen vid både tvätt, badutflykter och flytt.

Den blåa kassen är dock inte bara en svensk angelägenhet. Enligt Expressen säljs 65 miljoner kassar årligen runt om i världen vilket motsvarar intäkter på 325 miljoner kronor om året.

Kassen har sett likadan ut i 30 år och nått en närmast ikonisk status. I somras avslöjade företaget att kassen även skulle komma i ett nytt utseende. Och uppdraget att designa den nya kassen gick till danska Mette Hay.

– En söndagkväll i Köpenhamn körde jag genom centrum med Ikea i mina tankar och det slog mig att många hade den blåa påsen. Jag kände direkt att min dröm var att fråga Ikea om vi fick göra vår tolkning av den – och jag blev extremt nöjd när de sa ja! sa designern när uppdraget blev offentligt.

Annons

De Hay-designade kassarna kommer i butik under 2017.

Nu är det klart att ytterligare en designer kommer att få sätta sin twist på den klassiska kassen, berättar tidningen.

Det är den franska designåterförsäljaren Colette som kommer att samarbeta med Ikea. Colette kommer att sätta sin prägel på en kollektion av Ikeas möbler men kommer också att få sätta sin touch på kassen.

Colettes kollektion, med kassen inkluderad, kommer till Ikeas varuhus under 2018.

– Att göra det här tillsammans med olika designers och kreativa konstnärer är ett sätt att undersöka nya idéer på ett spännande och lekfullt sätt, säger Marcus Engman, Design manager på Ikea Sverige.

Ikeas samarbete med Hay och Collette innebär dock inte att den klassiska kassen går i graven. Den blåa kassen kommer att säljas även framgent.

Ikea-kassen Frakta togs fram på 80-talet på initiativ av Ingvar Kamprad som ville att kunderna skulle ha något slitstarkt att bära hem varorna i. Kassen var till en början gul och de blåa kassarna vi ser överallt i dag kom 1996, skriver Expressen.

Foto: Ikea
Artikeln publicerades ursprungligen på Allers.se.

Annons