Oktober är fullspäckad med flera intressanta kulturupplevelser. Här kommer 10 kulturtips, så som filmer, album, teater och konst.
Kulturfrågor med Ninna PrageBrand logo
Kulturfrågor med Ninna Prage

KONST: The Living Room – Lovisa Ringborg på Cecilia Hillström Gallery i Stockholm

Living Room – Bed.
Living Room – Bed.

I Lovisa Ringborgs femte utställning på Cecilia Hillström Gallery – The Living Room – blandas foto och skulptur. I centrum: ett rödrosaskimrande rum som drar in en i en stämning som känns lika Twin Peaks-drömmigt kuslig som varm och full av någons liv och minnen. Pågår fram till 14 oktober. chgallery.se

KONST: Apolonia Sokol och Per Kirkeby på Arken

Dina, 2022.
Dina, 2022.

Den 13 oktober öppnar två utställningar jag sett fram emot på Arken: franskpolska konstnären Apolonia Sokols första soloutställning i Danmark och BRICKS, en presentation av Per Kirkebys murstensskulpturer. De senare visas i museets 150 meter långa utställningsrum, som en by av både mindre och större verk att gå in i och emellan. Om den förstnämnda visas varje dag den hyllade dokumentären Apolonia, Apolonia som under 13 år följer Sokols strävan att etablera sig på konstscenen. Båda utställningar pågår till februari. arken.dk

BIO: Past lives

PAST LIVES (2023).
PAST LIVES (2023).

Romantiska dramat Past Lives fick världspremiär vid Sundance-festivalen, tävlade i Ber-lin, och har av hyllningarna att döma Oscarspotential. Den är delvis inspirerad av regissören Celine Songs liv, och handlar om Nora och Hae Sung som var nära vänner som barn men fick skiljas åt när Noras familj emigrerade från Sydkorea. Ett tjugotal år senare återförenas de i New York. Premiär 22 september.

TEATER: Romeo & Julia på Unga Klara i Stockholm + turné

Romeo & Julia på Unga Klara i Stockholm + turné.

Kärlek, en polariserad vuxenvärld och ett oundvikligt slut. Den 12 oktober är det premiär för Unga Klaras storsatsning Romeo & Julia. Gustav Deinoff regisserar, Mari Carrasco koreograferar, Mikael Karlsson komponerar musiken. Den är ett samarbete mellan Unga Klara, Helsingborgs Stadsteater och Dalateatern och spelas under hösten på de två förstnämnda, för att sedan åka ut på turné i Stockholm, Sundsvall och delar av Dalarna. Info om datum och spelställen hittar man via ungaklara.se.

SERIE: När kvinnor krävde rösträtt på SVT Play

Kampanjande för rösträtt (New York, 1916).

Via Kunskapskanalen kan man fram till den 15 oktober se dokumentärserien När kvinnor krävde rösträtt på SVT Play. Fyra mäktiga avsnitt om kvinnors kamp i USA, från amerikanska inbördeskriget och framåt. Om hur de, inspirerade av de brittiska suffragetterna, började organisera sig, om interna strider och hur de så småningom tog till mer radikala metoder. Alla dessa kvinnor som gått före och motståndet de mött!

ALBUM: John Carpenter – Anthology II (Movie Themes 1976–1988)

John Carpenter – Anthology II (Movie Themes 1976–1988).
John Carpenter – ­Anthology II (Movie Themes 1976–1988).

En första samling kom 2017, nu släpper soundtrackhäxmästaren och kultregissören John Carpenter en andra. Ett gäng nyinspelade versioner av ikoniska filmmusikteman, där han samarbetat med sonen Cody Carpenter och gudsonen Daniel Davies. Flykten från New York, Attack mot polisstation 13, Halloween, Dimman… Aaahh! Släpps den 6 oktober.

KONST: Ståhl Collection i Norrköping

B-Witched, 2022, Lynda Benglis, och Skall, 2017.

I gamla Yllefabriken i Norrköping visar Mikael Ståhl upp delar av sin privata samling samtidskonst i en utställning som rymmer runt 170 verk av 90 konstnärer, från 1960-talet till i dag. Bland annat Lynda Benglis, Beth Laurin, Truls Melin och Jan Svenungsson möter yngre konstnärskap som Kennedy Yanko och Linn Fernström. Dessutom: nya verk av Robert Longo och Anselm Kiefer. Öppet lördagar kl 11–16 under hösten. stahlcollection.se

FILM: Bullets på SVT – sista chansen

Tomas Samir som Abdel i Bullets.
Tomas Samir som Abdel i Bullets.

12-årige Abdel växer upp i ett utsatt område, är bra i skolan, tycker mycket om djur och uppmuntras av både lärare och djurskötaren på en lokal 4H-gård. Ändå lyckas äldre killar dra in honom i kriminell verksamhet. Peter Pontikis Bullets hade biopremiär i slutet av april, och nu finns den på SVT Play fram till den 15 oktober. Passa på att se den – och ha den sedan i bakhuvudet när du läser och hör om de senaste skjutningarna där barn är inblandade.

KONST: En resa oändlig – Moki Cherry på Moderna Museet i Malmö

Cherry Moki, DC, 1981.
Cherry Moki, DC, 1981.

”Scenen är hem, och hemmet är en scen.” Måleri, skulptur, textil, mode och scenografi. Moki Cherrys färgsprakande konst hade många uttryck, förenade vardagslivet och konsten – och hon presenterade den lika gärna på konserter i Paris som på den skånska landsbygden, på teaterscener eller i det egna hemmet. Utställningen på Moderna museet i Malmö presenterar en bred bild av hennes konstnärskap, och pågår till 3 mars 2024. modernamuseet.se

TEATER: Kött på Kulturhuset Stadsteatern i Vällingby

Katarina Krogh som Wanda i Kött.
Katarina Krogh som Wanda i Kött.

En gymnasieskola, 1993. Body horror, häxkonster, skam och äckel. I början av oktober tas hela Kulturhuset Stadsteatern Vällingby över av prisbelönta regissören Py Huss-Wallins vandringsföreställning Kött. En ”brutal och köttig” ”maximalistisk upplevelse” utlovas, där publiken får olika upplevelser när de följer olika karaktärer och ser olika bitar av historien. Verkar kul! Spelas 6 oktober–13 december. kulturhusetstadsteatern.se