Feminas kulturredaktör Emma Gray Munthe tipsar om film, tv, musik, konst, podd och teater – missa exempelvis inte Paul Mescal i filmen Aftersun. Här är vårens mest spännande kulturupplevelser 2023!
Vad är grejen med Brillobox-skandalen?Brand logo
Vad är grejen med Brillobox-skandalen?

Utställning: Flykten från Baltikum

Sjöhistoriska Stockholm
Ännu ligger båtar kvar utmed Sveriges stränder.

Mutcigaretter. Nallar. Finserviser. Under andra världskriget flydde fler än 30000 människor över Östersjön, och med sig hade de packat det viktigaste. Utmed Sveriges stränder finns fortfarande flyktbåtar kvar, och de som i dag kan berätta om flykten i dem var barn under kriget. Deras minnen och föremål är utgångspunkten för utställningen Flykten från BaltikumSjöhistoriska i Stockholm. Visas under hela 2023.

Serie: Funny Woman på SkyShowtime

Serie: Funny Woman på SkyShowtime

60-talet är i full sving och Barbara Parker (Gemma Arterton) har just utnämnts till Fröken Blackpool – men hon har en känsla av att det finns mer än så att hämta i livet och ger sig iväg till London för att hitta det. Där blir humorn hennes största tillgång, och snart har hon fått en roll i en sitcom som ska komma att förändra både henne och det brittiska humorlandskapet. Funny Woman är baserad på Nick Hornbys bästsäljande roman Funny Girl och får premiär i februari.

Podd: 30 for 30: Pink Card

Podd: 30 for 30: Pink Card

”Målet med serien har alltid varit att sprida ljudet av iranska flickor och kvinnor – deras skratt, deras uppror, deras rop och sång. Deras glädje! I decennier har de ljuden varit förbjudna på så många platser, och fotbollsmatcher är en av dem.” Shima Oliaee, medskapare till den mångfaldigt prisbelönade poddserien Dolly Parton’s America, gör sin första solopodd i och med 30 for 30: Pink Card – om flera generationer av iransk kvinnokamp fram till i dag, och om hur den varit sammanvävd med kampen för att få komma in på fotbollsarenorna. Väldigt bra!

Bio: Women Talking

Bio: Women Talking
Judith Ivey och Claire Foy.

Efter systematiska övergrepp i ett isolerat, religiöst samhälle ställs en grupp kvinnor inför valet att göra ingenting, stanna och slåss, eller lämna. Omtalade och hyllade Women Talking är en av de två filmer jag ser fram emot mest 2023. Sarah Polley har gjort mästerverk som dokumentären Stories We Tell och glimtvis briljanta romantiska komedin Take This Waltz, och jag kan inte tänka mig att det skulle bli sämre med en skådespelaruppställning som Rooney Mara, Frances McDormand, Claire Foy, Jessie Buckley, Judith Ivey, Sheila McCarthy och Ben Whishaw. Premiär 17 februari.

Album: Bria – Cuntry Covers Vol. 2

Album: Bria – Cuntry Covers Vol. 2

Sångerskan Bria Salmena följer upp Cuntry Covers Vol. 1 med en ny omgång nytolkningar av andras låtar, och den här gången experimenterar hon med americana av Loretta Lynn, Gillian Welch, Paula Cole, Mary Margaret O’Hara, Robert Lester Folsom och Glenn Campbell. Eller, i det sistnämnda fallet blev det en ny version av Nick Caves version av Glenn Campbells By the Time I Get to Phoenix. Cuntry Covers Vol. 2 släpps 24 februari och är fint sällskap att ha när vinter och vår krigar utanför fönstret.

Konst: Art on Screen på Kalmar konstmuseum

Konstnärerna i filmprogrammet Art on Screen kommer från olika generationer och har vitt skilda bakgrunder, men har alla på ett eller annat sätt arbetat med rörlig bild. Programmet är uppdelat i flera delar, och den som pågår just nu har temat Together och innehåller verk av bland annat Salad Hilowle och Catti Brandelius. Den 8 mars startar den sista delen, där Bigert & Bergström och Hanna Ljungh behandlar samspelet mellan människa och natur. Pågår fram till 11 april.

Bio: Aftersun

Bio: Aftersun
Frankie Corio och Paul Mescal.

Sophie tänker tillbaka på en solresa hon och hennes pappa gjorde när hon var barn 20 år tidigare – och hur en melankolisk vuxenvärld började läcka över in i hennes. Den 17 februari är det premiär för ytterligare en av de filmer jag ser mest fram emot under året, Charlotte Wells ultrahyllade Aftersun. På British Independent Film Awards fick den flest priser av alla nominerade filmer, bland annat för Bästa brittiska film, Bästa regi och Bästa manus. I rollen som pappan syns Paul Mescal som gjorde succé i Normal People.

Ljuskonst: Borås Bright Art på Borås Konstmuseum

Paul Friedlander, Hand of the Galaxy.

Den del av Borås Bright Art som tagit plats i stadsrummet är tyvärr över, men fram till och med den 26 februari kan man ta del av ljuskonstutställningen som finns inne i själva Borås Konstmuseum. Tekniskt avancerade och poetiska installationer, fosforescerande trådar, illusionen av hela världar bakom ljusdörrar och portaler mellan olika dimensioner. Ta chansen!

Kungen firar 50 år på tronen #1

Kungen – långfilmsdokumentär på bio

Kungen – långfilmsdokumentär på bio
Kung Carl XVI Gustaf.

”Jag vill skapa en modern film om ett inte lika modernt yrke. Jag vill veta hur kungen har mått och hur han tycker att det har gått.” Kungens framfart har ju ofta varit av lite varierande kvalitet, och det ska onekligen bli spännande att se vad regissören Karin af Klintberg gjort av den unika möjlighet hon fått att på nära håll få följa kung Carl XVI Gustaf över en längre tid. Biopremiär 24 februari.

Kungen firar 50 år på tronen #2

Kungen med två ansikten – dokumentärserie på Kanal 5 och discovery+

Åsa Linderborg.

Vilka krav ställer vi på våra kungligheter och vad händer när fasaden spricker? Går det att vara både monark och människa? Vad har media för relation till kungahuset? ”Jag har försökt göra en dokumentär som har en mänsklig blick på kungen, men en principiell blick på monarkin”, har författaren och journalisten Åsa Linderborg sagt om arbetet med dokumentärserien Kungen med två ansikten. Med start 1 februari kan man se resultatet på Kanal 5 och Discovery+.