Artikeln innehåller reklamlänkar
Trendar: FrisyrerHudvårdHårtipsBäst i testSminktipsNageltrender

31 år gamla parfymen toppar fortfarande listorna – historien bakom

21 aug, 2023 
AvJohanna Lejon
Fotograftt
Det finns dofter som aldrig går ur tiden. Dofter som toppar listorna år efter år. Här är historien bakom en av dem: Angel.
Annons
6 Artister som släppt sin egen parfymBrand logo
6 Artister som släppt sin egen parfym

Alla som doftat på den minns den... Inte bara på grund av dess doft utan också tack vare den karaktäristiska flaskan, formad som en oregelbunden stjärna i blått glas. Vilken parfym vi talar om? Angel, förstås!

Thierry Muglers Angel är en parfym med över 31 år på nacken. Den såg dagens ljus i början av 1990-talet, närmare bestämt 1992. Angel är historisk, främst eftersom den är den allra första moderna gourmandparfymen. Men, vad är då en gourmanddoft? Namnet säger det mesta...

Annons

Så doftar Thierry Muglers Angel

”En gourmanddoft är en parfym med noter från gott och blandat som man kan äta. Den kanske vanligaste gourmandnoten är förstås vanilj som finns i mängder av både herr- och damparfymer. Andra vanliga gourmandnoter är till exempel chockad, kokosnöt, karamell och kaffe. Oftast när man använder begreppet syftas det endast på söta dofter. Då brukar noter så som citrus eller örter inte räknas in, TROTS att de också är ”ätbara””, skriver skönhetssajten Lyko (reklamlänk).

Angel har toner av patchouli, pralin, röda bär och vanilj. Bakom den står parfymörerna Olivier Cresp och Yves de Chirin. Svenska parfymexperten och doftproffset Fredrik Johansson är en av många som är mycket förtjust i Angel.

Annons

Angel från Mugler har 30 år på nacken men gillar man gourmand så finns det ingen bättre, slår han fast.

Och han är långt ifrån ensam... Angel står, tillsammans med Muglers Alien, för 280 miljoner dollar i årlig försäljning. Från och med 2011 har doften varit den femte mest sålda parfymen i USA – genom tiderna. Och det är inte bara i Amerika den älskas... Den överträffade en gång Chanels No. 5-doft som den bästsäljande parfymen i Frankrike, och är fortfarande en av de mest sålda parfymerna i Europa.

Annonskampanjerna för doften, från början fotograferade av Mugler själv, är (och var!) också ikoniska. Huset Muglers kreativa chef, Christophe de Lataillade, övervakade alla kampanjer, inklusive lanseringsreklamen 1992 med Estelle Lefébure som hängde utanför kanten av en skyskrapa på Manhattan och 2008-reklamen med en hemligt gravid Naomi Watts i huvudrollen. De Lataillade (som översatte franska romanska romaner innan han anställdes som Muglers assistent för 25 år sedan) kombinerade det säljande med det drömska, historiska, vilket visade sig vara ett framgångsrecept.

Annons