Annons

Annons

6 sätt att få lugnare veckokvällar med barnen


Många barnfamiljer upplever vardagskvällarna som oerhört stressfyllda. Men det går att skapa härliga kvällar även under vardagarna. Här är några knep.

barn-2

1. Byt roll innan barnen hämtas
Det kan bli ett smärre kaos när dina tankar är kvar på jobbet samtidigt som barnen är både hungriga och fyllda av energi efter en dag på förskolan. Experter på Care.com tipsar därför om att ge dig själv fem minuter för dig själv innan du möter barnen efter jobbet. Sätt på lugn musik, andas djupt och försök att aktivt byta roll – från att tänka på jobbet till att fokusera på familjen.

Annons
Gilla Femina på Facebook

2. Dela upp barnens tid 
Låt barnen berätta om sin dag i tur och ordning, och se till att barnen inte avbryter varandra. Det skapar ett större lugn, varje barn får en större känsla av att ni lyssnar på dem, och du som förälder har större chans att uppfatta om något viktigt har hänt under barnets dag som du måste vara uppmärksam på.

Läs även: 5 saker du aldrig ska säga till dina barn

3. Visa barnen att du ger dem tid
Att göra fler saker samtidigt gör inte bara dig stressad, det bidrar även till att barnen kämpar hårdare för att få din odelade uppmärksamhet, vilket kan skapa mer tjat och skrik. Lägg bort telefonen i några timmar och försök att göra en sak i taget. Ge barnen uppmärksamhet en stund, så kommer du därefter kunna ägna din uppmärksamhet åt matlagning, dukning eller läxhjälp.

4. Skapa rutiner – och håll dem
Utan rutiner blir det lätt kaos. Bestäm strikta tider då läxor ska göras, när ni ska äta och när det är okej att titta på TV. Och försök följa tiderna varje dag.

5. Välj samtalsämnen
Det är lätt att det blir högljutt kring matbordet när ett av barnen vägrar äta, den andra avbryter en tredje medan du försöker få stopp på det hela. Se i stället till att styra samtalen själv med frågor som får barnen att använda sin fantasi och klura på sina svar. Fråga exempelvis om barnen helst bor i rymden eller på en öde ö, eller vilken maträtt de skulle vilja äta under resten av sina liv.

6. Våga välja bort aktiviteter
Självklart är det en lyx för barnen att få spela både fotboll, handboll och piano. Men om veckans alla aktiviteter bidrar till att hela familjen blir stressad, välj då bort några aktiviteter. Det är viktigt att barnen även har tid att leka ostrukturerat, utan att någon ledare säger till hur och vad de ska göra, säger Liat Hughes Joshi, författare till flera böcker om barnuppfostran, till The Telegraph.

Foto: Shutterstock

Mer lästips
Envisa barn blir mer framgångsrika
6 hälsofördelar med ett varmt bad
Därför bör du som är stressad äta mer choklad

(37)
(0)
Mejla

Annons


Annons


Laddar