kvinna far massage

Vardagsstressen sätta sig i ryggmusklerna – och välbefinnandet. Att någon rör vid en, pysslar om, smeker, klappar och knådar leder som bekant till att kroppens eget system av glädjehormoner kör i gång. Och samtidigt får ni en stund i stillhet, bara ni två…

Vi bad kroppsterapeuten Sara Rydström om några tips på hur man bäst lägger upp en effektiv – och skön! – ryggmassage hemma.

Vilka punkter är oftast problemet?

– Axlar, nacke och skuldror. Just den så kallade ”kappmuskeln”, alltså vinkeln mellan nacke och axel, brukar vara väldigt spänd. Och på insidan av skulderbladen ligger gärna ett pärlband av muskelspänningar. Många har dessutom ont precis vid skallbasen i nacken, och dras med huvudvärk på grund av det.

I vilken ordning bör man massera?

– Börja nerifrån och gå uppåt. Mjuka upp hela ryggen ända nerifrån sätet till axlarna genom att göra små cirklar med öppen handflata eller med handloven, gå vidare över skuldrorna och sist nacken. Massera sedan extra över de punkter som ömmar, det är ingen fara att det gör ont och du kan i princip inte göra det värre – det är bara om han har en skada eller inflammation av någon anledning. (Då är det doktorn som ­gäller!) Kappmuskeln kan du ta ett tag om och dra lätt i.

Man blir ju så trött i tummarna…

– Känner du små knutor, så håll kvar och försök att trycka ut dem med armbågen eller knogarna. Helst ska du massera så lite med tummarna som möjligt.

Hur långt pass behövs för att det ska göra skillnad?

– Minst en kvart, då hinner din partner slappna av, något som krävs för att massagen ska göra bäst nytta. Och du hinner gå igenom ryggen.

Av KATARINA DANIELSSON

MISSA INTE ATT LÄSA:
Hitta rätt i det stora utbudet av olika massagebehandlingar

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: