Den som drabbas av utmattning får ofta problem med minnet, koncentrationsförmågan och andra intellektuella – kognitiva – färdigheter. Man glömmer saker, har svårt att hitta ord och kan inte fokusera på även enkla uppgifter. En utbränd hjärna går liksom i baklås.

Nu har Hanna Malmberg Gavelin, forskare i psykologi vid Umeå universitet, gjort en doktorsavhandling som visar vilka behandlingsmetoder som fungerar bäst för att stärka hjärnans funktion och påskynda återhämtningen.

Vid studien erbjöds försökspersonerna vanlig stressrehabilitering (vila, avslappning, medicinering) som brukar erbjudas patienter med utmattningssyndrom samtidigt som de fick ett tillägg i behandlingen: en grupp erbjöds fysisk träning medan en annan grupp fick datorbaserad kognitiv träning.

Snabbare återhämtning

Båda försöksgrupperna visade en klar förbättring av de kognitiva funktionerna direkt efter sina respektive behandlingar. Men effekten av den fysiska träningen var inte långvarig. Det var däremot effekten av den kognitiva träningen. Ett år efteråt var dessa personers minnesfunktion, arbetsförmåga och psykiska hälsa fortfarande klart förbättrad.

– Våra resultat visar att det är möjligt att förbättra kognitiv funktion för personer som drabbats av utmattningssyndrom. Det är viktig kunskap eftersom problem med exempelvis minnes- och koncentrationsförmåga är ett framträdande symptom för dessa individer, säger Hanna Malmberg Gavelin i ett pressmeddelande.

Hanna Gavelin Malmberg forskar på utmattning

Hanna Malmberg Gavelin, forskare i psykologi vid Umeå universitet.

Jobbig träning

Att jobba med kognitiv träning innebär att man löser klurigheter i ett speciellt dataprogram. Uppgifterna kan handla om att man ska komma ihåg vissa sifferkombinationer, matcha former med varandra, finna ord och så vidare. Det är roliga övningar men för en person som är utbränd kan det kännas som ytterligare ett stressfyllt krav med sådan träning. Enligt Hanna Malmberg Gavelin är det viktigt att man lägger in extra stöd för att patienterna ska orka och hinna med den viktiga mentala träningen. Den förkortar tiden för återhämtning och patienterna mår bättre när de upplever att både minne och koncentrationsförmågan börjar fungera igen.

– Kunskap och kännedom om hur vi kan behandla kognitiva nedsättningar på bästa sätt är av betydelse för rehabiliteringen av de många individer som idag drabbas av stressrelaterad ohälsa, säger hon.

Vässa hjärnan!

Vill du vässa hjärnan och är nyfiken på vad datorbaserad kognitiv träning innebär? Det finns flera appar och program på nätet, vissa med smakprov som är gratis, till exempel Cogmed.

Läs mer:

Så tar du dig tillbaka efter att ha drabbats av utmattning

8 kända svenska kvinnors ord om sin utmattning

Psykologen: Du kan inte ”vila upp dig” från en utbrändhet 

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: