Ofta får vi höra att det i första hand är maten vi ska ändra på om vi vill gå ner i vikt – ungefär 70 procent av viktnedgången är mat och 30 procent är träning brukar det heta. Dessutom råder fördomar om att du blir hungrigare efter träningen och därför skulle träning kunna få dig att äta för mycket.

Men nu visar en liten pilotstudie från Loughborough University att detta kanske inte är hela sanningen. Enligt studien äter kvinnor som har motionerat mindre än kvinnor som har gått på diet hela dagen.

I studien deltog 12 kvinnor, och samtliga fick ena dagen en diet där de åt 836 kalorier, fördelat över nio timmar på dagen. Sedan fick de äta från en buffé, medan forskare noterade hur många kalorier de åt vid tillfället.

En annan dag skulle kvinnorna istället bränna 836 kalorier genom måttlig motion på ett löpband – vilket är ungefär en 90 minuters rask promenad. Efter det upprepade man buffébesöket och noterade återigen kaloriintaget.

Resultatet visade att kvinnorna kunde äta upp till en tredjedel fler kalorier från buffén under dietdagarna, jämfört med på motionsdagarna. En dietdag låg genomsnittet på 944 kalorier, och efter motionspasset var snittet 660 kalorier.

Forskarna kunde också se att kvinnorna kände sig hungrigare när de gick på diet – då toppade nämligen hungerhormonet ghrelin.

Det är som sagt en väldigt liten studie och mer forskning behövs innan forskarna kan säga något säkert om samband mellan diet, motion och hunger.

Men tills dess – njut av dina promenader och skippa dieterna!

 

Läs även:

5 bovar bakom ökat midjemått – och vad du kan göra åt det

Ikeaeffekten kan hjälpa dig att hålla vikten

Få plattare mage utan träning – 11 smarta tips!

Källa: Daily Mail, Loughborough University  Foto: IBL

Artikeln publicerades först på MåBra.