Annons

Annons

Föräldrar rasar mot H&M för ”sexiga” flickshorts – nu svarar de på kritiken


H&M får just nu ta emot stark kritik från kunder som anser att deras shorts-sortiment för pojkar, respektive flickor inte är jämställt och att "flickshortsen" tvingar flickor att visa rumpan.

Det var en kund som lyfte frågan på H&M:s Facebooksida efter att hon besökt butiken online för att köpa shorts till sin 9-åriga dotter. Efter att endast ha funnit korta shorts för flickor och tvingats besöka pojkavdelningen för shorts som räckte ner över låren skrev hon inlägget till Hennes & Mauritz.

Läs även Mamman tröttnade på att ”tjejshorts” var så korta – har perfekta lösningen

”Men HM, vad är detta? Skulle köpa shorts till min dotter, 9 år gammal. Går in på er hemsida och hittar exakt 30 par shorts under ”tjejfliken”. Alla rumpkorta. Alltså böjer sej min 9åring framåt så visar hon skinkorna i dessa shorts. Kollar då under ”killfliken” och hittar där 19 par. Alla lårlånga. Killarna kan alltså böja sej hur mycket som helst utan att visa skinkorna.”

Annons

Shorts för flickor 92-140.

Shorts för pojkar 92-140.

Inlägget har gillats nästan 10 000 gånger och delats och kommenterats hundratals gånger och det är uppenbart att det är en fråga som väcker känslor. Inlägget fortsätter:

”Varför? Varför ska en nioåring visa stjärt? Rosa är favvofärgen, men den finns inte bland killshortsen i längre modell, där är det blått och grått. Vill man ha rosa är dom lågt skurna i midjan och korta (eller icke existerande ben). Jag blir så matt och trött. För fan ändå. Skärp er. Det är barn. BARN!”

Shorts för flickor 134-170.

Shorts för pojkar 134-170.

Efter ett par timmar svarade H&M på meddelandet och menade att de följer marknaden och efterfrågan, men att de tar till sig av kritiken.

”Hej! Tack för din kommentar och för din feedback. Vi arbetar dagligen med att utveckla och förbättra tillgång samt efterfrågan på våra barnkläder, och tanken bakom dem är att de ska vara moderna samt bekväma. Vi strävar efter att möta våra kunders efterfrågan och följer försäljningen noggrant för att se vad som uppskattas och köps av våra kunder, samt vad de kan tänkas vilja ha i framtiden. Vi för kontinuerliga diskussioner internt gällande våra modeller och vårt sortiment och vi arbetar löpande med att utveckla och förnya våra produkter och kollektioner. Tack för att du kontaktade oss, vi kommer att vidarebefordra din feedback internt.”

Läs även Frågan du borde ställa till dina barn varje dag

Femina kontaktade H&M för att ställa ytterligare frågor om deras ansvar att tillhandahålla kläder av olika storlek och passform åt både pojkar och flickor.

Det är inte första gången H&M får kritik för hur barnkläderna är utformade och färgade. Som den aktör H&M är på marknaden, bör ni inte driva på en mer jämställd utveckling i stället för att hänvisa till efterfrågan?

– Frågan du och andra lyfter rörande vårt barnsortiment är viktigt. Vi tycker att barnkläder ska vara sköna, snygga och praktiska. Och inte olämpliga. Hemma i Sverige ser debatten kring denna fråga (och andra frågor) ut på ett visst sätt, medan den kan se annorlunda ut på andra sidan jordklotet. Det är ingen ursäkt, men det gör det hela mer komplicerat än om vi endast hade funnits i Sverige och våra närmaste grannländer.

Om det är efterfrågan som styr, har H&M testat att sälja längre shorts till flickor, och märkt att de inte är efterfrågade?

– Vi utgår alltid från kunden i allt vi gör och alla beslut vi fattar – vårt sortiment är en reflektion av detta. Vi har haft unisex-kollektioner på barn tidigare men sett en mycket liten efterfrågan. Att kunder nu hör av sig till oss gör att vi internt funderar ett varv till kring dessa frågor.

När vi tittar igenom era barnkollektioner framstår det som att kläder till flickor är utformade för att framhäva kroppsformen, medan pojkars shorts utformas för att vara praktiska och bekväma att leka i. Varför är det så?

– Vi vill främja sunda värderingar, bland annat genom att porträttera barn (i vår marknadsföring) på ett bra sätt: lekande, glada och aktiva. Även om vi aldrig kommer att kunna erbjuda kläder som precis alla känner sig nöjda med, är det viktigt att erbjuda ett brett sortiment och stor valfrihet.

Läs även 

Dotterns läxa var sexistisk – då skrev mamman om den

Ordbokens markering mot sexistiska Doctor Who-fans

Studie: Små pojkar är känsliga – inte tuffa

(74)
(0)
Mejla

Annons


Annons


Laddar