Annons

Annons

Så tinar du vita fingrar


Vita fingrar, eller "Raynauds fenomen", är ett gissel för de drabbade. Men det finns finns botemedel och tricks som får blodet att återvända. Här är några tips.

Har du lätt att bli kall och fingrar och fötter och har svårt att få upp värmen igen? Då kan du lida av vad som kallas ”Raynauds fenomen”.

Annons

Ett otrevligt fenomen som drabbar ungefär 20 procent av alla svenska kvinnor och två procent av männen. Orsaken till fenomenet är nedsatt blodflöde i fingrar eller tår som beror på tillfälliga kramper i blodkärlen.

Läs även 11 saker kvinnor som alltid fryser kan känna igen sig i

Tydligaste exemplet är att drabbade lätt får så kallade ”likfingrar. Det vill säga fingrar som vitnar i kylan och där det kan ta en bra stund innan de blir varma igen. Uppvärmningsprocessen kan dessutom vara förenad med visst stickande obehag i fingrarna. Det gör, kort sagt, ont.

Gilla Femina på Facebook

Uppkomsten till Raynauds är oklar men sjukdomen är till viss del ärftlig. Vissa mediciner, till exempel betablockerare, kan ge upphov till syndromet.

Oavsett uppkomst så finns det tips för hur drabbade av Raynauds kan lindra besvären, skriver Land.

Här är några förebyggande råd:

Fimpa!

Rökning och Raynauds är en dålig kombination. Nikotinet och kolmonoxiden gör att blodet drar ihop sig. Även snus och nikotinläkemedel kan påverka negativt.

Ta av ringen/ringarna!

Risken är att kalla fingrar som tinar svullnar upp när du kommer tillbaka in i värmen. Och i värsta fall kan det innebära att ringen fastnar.

Välj rätt vantar!

Med tumvantar så värmer fingrarna varandra. Använder du fingervantar så fryser ringarna var för sig.

Dessutom bör man, om möjligt, undvika kaffe och läkemedel som kan orsaka kramp i blodkärlen eller minska blodflödet i huden, enligt Medibas.

Läkare kan skriva ut nitroglycerinkräm mot Raynauds. Det sätts på fingrar och tår 20 minuter innan man går ut i kylan, skriver Expressen.

Så ”tinar” du frusna fingrar

Om du trots förberedelser drabbas så kan du underlätta processen med att få värmen tillbaka. Det är beprövade metoder men de tål att upprepas.

Värm med vatten!

Spola underarmarna med varmt vatten så skyndar du på processen.

Hitta naturliga värmekällor! 

Stoppa in händerna i armhålan där det är varmt och gott.

Använd vantar!

Och kom ihåg, helst tumvantar.

Källa: Land, Expressen, Medibas

Läs även 7 oväntade anledningar till att du alltid fryser

Artikeln publicerades först på Året Runt.

 

(7)
(0)
Mejla

Annons


Annons


Laddar