Trendar: NostalgiI rampljusetMin aborträttLivsstilLivsberättelserMitt liv

Se Svensk Fågels roliga hyllning till Harry och Meghans förlovning

29 nov, 2017 
AvIda Gustafsson
Den kungliga förlovningen i Storbritannien har gett svallvågor på den svenska annonsmarknaden. Branschorganisationen Svensk Fågel var snabbt ute med en kampanj efter att det blev känt att prins Harry friat när kycklingen stod i ugnen.
Annons

På torsdag äts det ärtsoppa och på lördag är det fest – visst känner ni igen den gamla reklamlåten? Kycklingen som lanserats som bra fredagsmat har nu visat sig funka fint även i samband med ett frieri. När förlovningen mellan prins Harry och Meghan Markle tillkännagavs kom det i en intervju fram att han gått ner på knä samtidigt som de tillagade en kyckling i ugnen.

Branschorganisationen Svensk Fågel hakade snabbt på förlovningsyran och rodde snabbt ihop en annons för att fler ska göra som prinsen, vilket bland andra Jordbruksaktuellt och Dagens Media uppmärksammat.

I annonsen står det:

”Gör som prins Harry – säg det med kyckling”.

Kul grepp, men om fler faktiskt väljer att fria samtidigt som en kyckling är i ugnen återstår att se!

Annons

Det är inte första gången som ett företag kommenterar en aktuell händelse, det senaste exemplet är när Sverige slog ut Italien i VM-kvalet och Ikea passade på att driva med den italienska tränaren genom att erbjuda honom en bänk. Eller när nyheten när Brad Pitt och Angelina Jolie skulle skiljas och Norwegian gjorde en annons om  den snabbaste vägen till Brads hjärta, det vill säga en enkelbiljett till Los Angeles.

FOTO: IBL, Svensk Fågel 

Annons