Trendar: NostalgiI rampljusetMin aborträttLivsstilLivsberättelserMitt liv

Bianca Ingrossos skönhetsbolag fälls för sexistisk reklam

07 nov, 2019 
AvEmma Castman
bianca ingrosso fälls reklam
Bianca Ingrossos skönhetsbolag har fällts för könsdiskriminerade reklam. Anmälaren beskriver Caia Cosmetics annonsbilder som kränkande – men bolaget slår tillbaka.
Annons

Bianca Ingrosso är en av landets mest framgångsrika influencers. Hon arbetar hårt med både sociala medier och tv, samtidigt som hon har två egna varumärken. Däribland Caia Cosmetics, ett skönhetsmärke som minst sagt gjort succé sedan lanseringen för snart ett år sedan.

Samma dag som försäljningen startade var trycket på hemsidan enormt, och efter bara 30 sekunder kraschade den på grund av överbelastning. Sedan dess har efterfrågan varit fortsatt hög, och när Caia Cosmetics släppte två nya mascaror i maj i år tog det bara två timmar innan alla 15 000 i lager hade sålt slut.

Men allt är inte en dans på rosor för Bianca Ingrosso och hennes skönhetsmärke. Nu har nämligen två annonser från Caia Cosmetics anmälts till reklamombudsmannen – och fällts.

Beskriver reklamen som kränkande

Det är Sveriges Kvinnolobby, en paraplyorganisation som samlar 47 medlemsorganisationer, som har anmält två annonsbilder från Bianca Ingrossos bolag Beauty Icons AB, som äger Caia Cosmetics.

Annons

Den ena bilden föreställer en kvinna som har fotograferats snett underifrån, klädd i vita underkläder och en brun skinnkavaj. Det som har fått Sveriges Kvinnolobby att reagera är att det är för mycket fokus på kvinnans kropp och för lite fokus på det smink som företaget säljer. De beskriver även bilden som könsdiskriminerande, kränkande och sexistisk.

”Produkten som marknadsförs synliggörs knappt och har ingen koppling till en halvnaken poserande kvinna. Att sälja smink med en ung kvinnas kropp som objektifi­er­as och sexualiseras kan endast beskrivas med att vara könsdiskriminerande och sexistiskt. Det är kränkande för kvinnor i allmänhet”, skriver de bland annat i sin anmälan.

Beauty Icons AB håller dock inte med, som svarar med att säga att de tycker att kampanjen styrker och lyfter kvinnor:

”Dessa kvinnor klär sig, rör sig, uttrycker sig och uppför sig precis som de själva vill. Dessa kvinnor gör inget mot sin vilja. De struntar fullkomligt i om normen i det svenska samhället just nu är på väg mot att kvinnor ska skyla sig, att mannen ska bestämma över kvinnans sex­ualitet och hennes sätt att uttrycka sig. Annonsören kommer aldrig vika ner sig för dessa strömningar i sam­hället”, skriver de bland annat i sitt svar till anmälan.

Annons

Annonsen dömd: ”Saknar en tydlig koppling”

Reklamombudsmannen köper dock inte förklaringen från Beauty Icons AB, och väljer att fälla företaget för könsdiskriminering. I beslutet går det bland annat att läsa:

”Fram­ställ­ningen av kvinnan saknar en tydlig koppling till det läppstift som marknadsförs, och reklamen fram­ställer därför kvinnan på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet”.

Den andra annonsbilden som Beauty Icons AB och Caia Cosmetics fälls för föreställer en kvinna som sitter på knä, lätt framåtböjd och med särade ben, och äter en godisrem. Även här dömer Reklamombudsmannen att annonsen är könsdiskriminerande.

Hos Reklamombudsmannen kan du läsa beslutet i sin helhet, och här ser du bilderna som blev fällda:

Foto: Cornelia Nordström/TT

Läs mer:

Annons