ANNONSSAMARBETE MED LINDEX
Trendar: NostalgiI rampljusetMin aborträttLivsstilLivsberättelserMitt liv

Så står vi emot dagens skönhetsnormer – ”mode och kläder är för alla”

28 sep, 2023 
AvSofia Carlberg
FotografLindex, Tuggmotstånd

Tre av fyra kvinnor känner sig otillräckliga på grund av samhällets skönhetsideal. Vi har pratat med Monica Sundberg, Elin Rantatalo och Paulina Troilett, som alla vet hur viktigt det är att känna sig inkluderade. Så försöker de påverka modebranschen och bryta tabun.

Att känna att man inte duger och att tvivla på sitt utseende är det nog många kvinnor som kan känna igen sig i. Men visste du att så många som tre av fyra kvinnor känner sig otillräckliga på grund av samhällets skönhetsnormer? I åldersgruppen 16 år till 39 år är problemet allra störst – där 92 procent känner eller har känt sig otillräckliga. Resultaten kommer från en ny undersökning som modeföretaget Lindex genomförde under våren 2023.

Samtidigt som Lindex fortsätter sitt arbete för en mer diversifierad och inkluderad representation med sitt initiativ ´Reinvent the Model´ anser sju av tio kvinnor att samhällets skönhetsideal är mer problematisk i dag än tidigare.

– Som en stor aktör i modebranschen påverkar vi kvinnors vardag genom vår kommunikation och hur vi agerar som företag. Vi har tagit många steg i rätt riktning men det är dags att göra mer. Vi arbetar för att stärka kvinnor på olika sätt och inkludering är viktigt för oss. Vi vill vara en positiv kraft och med vårt långsiktiga initiativ ‘Reinvent the Model’ arbetar vi för att öka mångfalden och bredda inkluderingen, och där vi förhoppningsvis med tiden kan bidra till att förändra bilden av stereotypa ideal och vad en modell är, säger Susanne Ehnbåge, VD på Lindex.

Någon som vet hur viktigt det är med inkludering är modellen Paulina Troilett som alltid får många likes när hon syns som modell i Lindex kanaler.

Paulina Troilett
Paulina Troilett visar gärna upp sina diabetesgadgets.

– När jag ser någon form av orättvisa, stor som liten, tänker jag alltid att "om jag kan göra något åt det så kommer jag att göra det", och genom att visa mina diabetesgadgets kan jag vara en del av den förändring jag vill se, förklarar Paulina.

Feminas bloggare och Lindex-modell Elin Rantatalo drabbades 2019 av sepsis till följd av mördarbakterier och i dag lever hon livet i vad hon kallar ”en ny kostym”.

Elin Rantatalo
Elin Rantatalo – här som modell för Lindex.

– Efter att jag förlorade mina ben och fingrar 2019 var det självklart för mig att det inte skulle förändra mig och mina intressen. Jag har alltid älskat mode och kläder så det blev naturligt för mig att fortsätta synas på samma sätt som jag alltid gjort. Jag är trygg i mig själv och min nya ”kostym”. Samhället har ju någon skev syn ibland om att människor med funktionshinder inte kan, ska eller vill. Jag bryter tabun genom att bara få vara jag, säger Elin som också tilldelades Lindex Awards på årets Feminista-gala.

Hon fortsätter;

– Genom att vara öppen med mitt liv kanske modebranschen förstår vad som kan göra skillnad och hur mycket de kan vara med och faktiskt påverka ideal till något positivt.

Elin Rantatalo.
Elin Rantatalo i ett samarbete med Lindex.

– Mode och kläder är ju för alla. Den stereotypa modellen tror jag många tröttnat på att se. Som konsument vill man bli både inspirerad och inkluderad. Jag tror därför att många uppskattar mångfald i modebranschen!

Monica Sundberg känd från den populära reality-serien Hotell Romantik tycker att fler modeller som syns i reklamsammanhang borde vara äldre då hon tror att äldre generellt kan känna sig exkluderade och otillräckliga på grund av bristen av igenkänning.

Monica Sundberg
Monica Sundberg tycker det är viktigt att känna sig trygg med sig själv. Här syns hon i en kampanj för Lindex.

– Jag hoppas att jag kan påverka modebranschen genom att visa att man kan vara väldigt modeintresserad som äldre och genom att våga visa upp en äldre kropp som inte är perfekt, säger Monica.

Hon säger vidare;

– Att 3 av 4 kvinnor känner sig otillräckliga på grund av de skönhetsideal som råder i samhället är jättetråkiga siffror. Jag hoppas det ändras, att fler vågar leva här och nu och inte bry sig så mycket om hur man uppfattas. Det är nog något man behöver träna på hela tiden. Mitt råd att försöka vara sig själv och försöka vara trygg med det. Alla har lika värde och är snygga som man är. Många retuscherar sina bilder på sociala medier och ser inte ut så i verkligheten.

Monica Sundberg
Monica Sundberg i Lindex underkläder.

Om undersökningen

Totalt genomfördes 500 intervjuer i målgruppen kvinnor i åldern 16-65 genom en slumpmässigt rekryterad panel med ett nationellt representativt urval av respondenter. Undersökningen genomfördes i mars 2023 i Sverige via Norstat onlinepanel.