Efter att ha startat personal shopping-verksamheten på Best of Brands ville Karin Gotthardsson vidareutvecklas inom ämnet. Hon hoppade på en privatutbildning för att bli stilrådgivare och utbildade sig inom färganalys, stilanalys, garderobsrensning och personal shopping.

– Jag vill få lite grund. Varför är det här bra och vad finns det för analys bakom, i stället för att bara gå på en känsla, berättar hon.

Samtidigt började Karin Gotthardsson känna sig allt mer oinspirerad på sitt jobb.

– Det blev en putt, jag kände att jag behövde göra någonting och jag kände också att det finns ingen som kan göra något åt ditt liv än du själv. Du kan inte stanna kvar och bli bitter, du måste driva ditt eget liv, säger hon.

Drömmen om att starta eget

Det startade en process som slutade med att hon startade företaget byCorinne där hon jobbar som stilrådgivare.

Karin Gotthardsson

  • Ålder: 45 år.
  • Familj: Man, tre döttrar och en katt.
  • Bor: Saltsjö-Boo.
  • Gör: Stilrådgivare.

– Jag har alltid haft en dröm om att starta eget men det har varit superläskigt. Jag kommer inte direkt från någon företagarfamilj så det har varit så här “oj, hur gör man” men till slut kände jag att det är det här jag ska göra, berättar Karin Gotthardsson.

– Jag är också väldigt intresserad av själva företagandet i sig. Hur bygger du ett varumärke? Hur kommunicerar du?

De största svårigheterna med att driva eget tycker hon är självdisciplinen men också ensamheten som kan uppstå.

– Det kan bli lite deppigt för man sitter ensam en del som egenföretagare. När jag träffar mina kunder så ger jag allt och fokuserar helhjärtat på dem. Men jag då? Kan inte någon fokusera på mig lite? Det är det som är svårt när man driver eget, säger Karin Gotthardsson.

Men hon älskar jobbet, som innebär att hon får kombinera analys och organisering med kreativitet.

Så är jobbet som stilrådgivare

– Mitt vanligaste uppdrag, det som är kärnan, är jag kommer hem till kunden och gör färg- och stilanalys. Efter det får kunden en färgpalett och en gedigen stilprofil med allt vi kommer fram till. Sedan gör vi en garderobsrensning, med fördel samma dag, och ser vad som finns, vad som ska bort och vad som ska vara kvar, säger Karin Gotthardsson.

– Därefter gör vi en plan för shoppingen och jag går ut och rekar. Det blir den kreativa processen, där det gäller för mig hitta kundens stil i det som finns i butikerna och sammankoppla det med vad kunden redan har i garderoben. Sedan kör vi en en heldag på stan och provar, provar och provar för att få ihop den här helheten.

En kund kan vara allt från någon som fastnat stilmässigt för tio år sedan till någon med en allmänt kaotisk garderob eller någon vars kropp förändrats efter en livsomställning.

Karin Gotthardsson ser det som en investering för livet för kunden – att få en insikt om vad hon eller han faktiskt passar i och sedan få en bas att börja med.

– Det handlar inte om att klä sig i senaste modet utan det handlar om att lyfta fram din personlighet och vem du är och vad du vill förmedla, säger hon.

Karin Gotthardssons tre tips

1. Våga – våga starta, våga prova nya möjligheter, våga misslyckas...

2. Lyssna på magkänslan – det är ditt företag du ska förverkliga. Gör det på ditt sätt. Lyssna på andra, men tveka inte på att du vet bäst.

3. Nätverka – du behöver andra egenföretagare att bolla idéer med, att luta dig mot när det känns tungt och att fira med när det går bra!

Läs mer:

Så här mycket pengar behöver du ha på kontot för att andra ska tycka att du är rik

Så får du koll på din ekonomi – äntligen

40-årskrisen fick Anneli att satsa på författardrömmen