Pernilla Nyrensten grundade företaget i ett garage – omsätter en halv miljard

21 mar, 2021 
Pernilla tyckte inte det fanns friluftskläder som höll måttet till ett vettigt pris, och startade Revolutionrace tillsammans med maken Niclas i sin pappas garage.
I dag åtta år senare omsätter bolaget öven en halv miljard kronor om året, och säljer till 35 olika länder.
– Från uppväxten har jag fått mentaliteten att man jobbar hårt, och att man inte ska vara rädd för att dra upp skjortärmarna, säger hon.
Annons
5 karriärkvinnor du måste följa på InstagramBrand logo
5 karriärkvinnor du måste följa på Instagram

Pernilla Nyrensten har länge brunnit för att äventyrsresa och hajka, och hade både åkt på resa till Amazonas, vandrat i fjällen och varit på Everest basecamp när hon började fundera över varför friluftskläder kostade så mycket. Hon tyckte det var konstigt att det inte fanns snygga kläder i bra kvalitet som inte kostade skjortan, och insåg att hon skulle kunna ta den platsen själv.

Tillsammans med maken Niclas bestämde hon sig för att grunda företaget Revolutionrace 2013.

För att hålla kostnaderna nere för sitt nybildade företag valde de att sälja kläderna utan mellanhänder, och undvika både agenter och återförsäljare. I stället började de bygga varumärket på sociala medier – något som var ovanligt 2014.

– Vi hade 300 000 kronor att bygga företaget för, så då kände vi att vi måste vara smarta, för det räcker inte till så mycket, säger Pernilla.

Pernillas företag växte snabbt med sociala medier

Att satsa på direktkommunikation med kunderna på Facebook visade sig vara ett framgångskoncept, och det dröjde inte länge innan de gick med vinst. Pengarna som rullade in skickades dock direkt tillbaka in i företaget, vilket gjorde att de kunde växa snabbt.

Annons

– Vi började gå med vinst direkt, men vi köpte ju varor för alla pengar. Men vi anställde inga, det var jag och Niclas som var bolaget, samtidigt som vi hade pappas garage som lager. Då behövdes det inte så mycket pengar. Vi gick all in i tre års tid, och etablerade oss först i Sverige och sedan i Norden. I dag säljer vi till 35 länder. Det är coolt att ha tagit sig globalt på egen kraft.

I början använde Pernilla sin pappas garage som lager.

Man kan tänka sig att det kan bli komplicerat att driva företag med sin livspartner, men Pernilla menar att de två har haft tydliga roller från början.

– Min man är creative director. Jag har bra affärssinne och har alltid varit affärsdriven, så att jag skulle bli vd var självklart. Det utkristalliserade sig ganska tidigt ändå, säger hon och fortsätter:

Annons

– Det är speciellt att jobba med sin partner. Det är kul för att man har någon att dela framgången med och det är alltid roligare att fira med någon. Men gränsen mellan jobb och fritid är jättesvår.

Parets företag omsätter en halv miljard varje år

På åtta år har Pernilla och Niclas klädföretag gått från startkapitalet på 300 000 kronor, som paret hade jobbat och sparat ihop tillsammans, till att omsätta 573 miljoner kronor senaste räkenskapsåret. I dag är de ekonomiskt oberoende.

– Från uppväxten har jag fått mentaliteten att man jobbar hårt, och att man inte ska vara rädd för att dra upp skjortärmarna. Har man drivet och är beredd att jobba för det så är allt möjligt.

Pernilla Nyrensten

Gör: Grundare och vd för Revolutionrace.

Ålder: 48

Bor: Borås

Familj: Maken Niclas, sonen Viggo, 13.

Varje år väljer Pernilla och Niclas Nyrensten att ge bort december månadslön till sina anställda, som ett sätt att ge tillbaka.

– Det känns kul att kunna visa kärlek tillbaka. Nu när vi är flera så räcker inte en månadslön så långt, sist skänkte jag och Niclas fyra månadslöner. Alla har inte möjligheten, men nu när jag har det så känns det givet att man ska dela med sig. Min pappa har också alltid varit så, säger hon.

Annons

De stora ekonomiska framgångarna till trots så är Pernilla inte sugen på att sälja av företaget och flytta till ett lyxhus i solen – hon har stora planer för Revolutionrace, som hon hoppas ska börja sälja över hela planeten.

– Jag vill ständigt framåt. Jag vill ha en bra företagskultur – det vore coolt om man kunde bygga världens bästa arbetsplats. Det driver mig. Sen vill jag att vi blir det mest rekommenderade outdoor lifestyle-företaget i världen.

Pernillas bästa tips för att starta företag

Satsa på rätt saker i början. Det viktiga är produkten och marknadsföringen. Strunta i dyra kontor och firmabilar. I början måste man jobba hårt.

Våga ta plats! Vi behöver fler kvinnor som driver företag, för vi driver ofta lönsamma bolag.

Allt hänger inte på en utbildning. Jag har ingen utbildning efter gymnasiet, man måste inte gå på högskolan för att lyckas. Det räcker med en liten summa pengar så man kan komma igång.

Annons