Efter först tio år på The Body Shop och sedan tretton år på Canon Sverige, där hon bland annat var kommunikationschef och CSR-ansvarig (corporate social responsibility), hade Helen Iwefors en gedigen erfarenhet av hållbarhetsfrågor.Hon började allt mer förstå att det var hennes kall.

– Det var när jag fick arbeta med den typen av kommunikation, där man faktiskt gör nytta och jobbar för något viktigare än att bara sälja, som jag hade roligast på jobbet, säger Helen Iwefors.

Samtidigt kände hon att det var dags att göra något nytt efter över ett decennium på samma arbetsplats och bestämde sig för att prova om hon skulle kunna jobba med hållbarhetskommunikation på heltid.

– Jag ville använda det som jag har lärt mig under de här åren för att hjälpa ideella organisationer och företag att samverka och utveckla relevanta partnerskap som gör skillnad på riktigt. Många företag sitter ju på en CSR-budget och vill också ha riktigt bra samarbeten med ideella organisationer som ger någonting. Jag kände att jag kan hjälpa till där, berättar Helen Iwefors.

Vikten av att nätverka

Att gå från en chefstjänst till att starta en eget är förstås ett stort steg. Helen Iwefors visste inte heller om hennes affärsidé skulle löna sig.

– Det som hade kunnat stoppa mig hade varit om jag inte träffat människor som har gjort samma sak eller om jag inte hade haft några kontakter att bolla med, men det hade jag.

Helen Iwefors Häggblom

  • Ålder: 45 år.
  • Familj: Man och två barn.
  • Bor: Lidingö.
  • Gör: Driver byrån Purpose PR och Kommunikation.

Hon lyfter fram vikten av att nätverka.

– Det är superviktigt, och även att man är tydlig med att berätta att man har valt att ta det här steget att starta eget. Jag använder Linkedin väldigt mycket och den responsen jag fick där när jag berättade att jag skulle starta eget och ville knyta nya kontakter var helt fantastisk, säger Helen Iwefors.

– Jag gick också med i ett kvinnligt affärsnätverk som heter 4Good och det var superbra för mig för där träffade jag väldigt många helt nya personer. Alla hade olika bakgrunder, en del ville göra karriär inom sin bransch, andra ville byta jobb och många var egenföretagare. Plötsligt hade jag en bank av människor som jag kunde ställa alla möjliga frågor till och nya möjligheter och affärsrelationer öppnade upp sig.

Byrån Purpose PR och kommunikation

Allt detta resulterade i att Helen Iwefors i maj 2019 startade Purpose PR och Kommunikation.

– Det är en kommunikationsbyrå som jobbar med syftesdriven kommunikation. Jag hjälper små och medelstora företag, ideella föreningar, stiftelser och egenföretagare med just hållbarhetskommunikation och pr, säger hon.

Framför allt vill hon jobba med företag som har en affärsmodell där man vill göra gott och åstadkomma en samhällsförändring. Och hon tar inte vilka uppdrag som helst.

– Vissa bolag skulle jag inte vilja jobba med för jag skulle inte ens kunna komma på hur de skulle kunna bli bättre, säger Helen Iwefors.

– Men om ett företag har gått igenom en resa och har varit dåliga på att berätta det, de kanske har ett oförtjänt dåligt rykte och vill nå ut med att de faktiskt har förbättrat sig – då kan jag hjälpa dem.

Tre tips från Helen Iwefors

1. Våga. Man kan alltid gå tillbaka till en fast anställning igen. Men de flesta som jag har pratat med som har startat eget har inte ångrat sig.

2. Nätverka. Framför allt i början är det superviktigt – se till att ha en späckad arbetsvecka även om man kanske inte kan ta betalt för all tid. Prata med andra om hur de gjort för att få inspiration och råd.

3. Vidareutbilda dig gärna parallellt. Det är viktigt att få ny input, ny inspiration och nya kunskaper i början och genom att gå kurser lär man känna fler med samma intressen.

Läs mer:

Grannarna Anna och Malin startade företag ihop - finns i dag i 25 länder

Så får du koll på din ekonomi – äntligen

Så bygger du ett framgångsrikt nätverk – experternas tips