Ekonomi

Kristina Lindhe, grundare av mode- och inredningsföretaget Lexington company, brinner för kvinnligt entreprenörskap. Därför har hon nu valt att starta upp stipendiet Kristina Lindhe Mentorship, för att gynna unga kvinnliga entreprenörer. Stipendiet, som man kan söka fram till 30 april, kommer med både pengabidrag på 75 000 kronor och mentorstöd från Kristina själv.

Varför har du startat stipendiet?

– Det finns många drivna kvinnor med affärsidéer, men faktum är att flertalet entreprenörer är män. Vi behöver fler starka bolag i Sverige, och kvinnor kommer inte alltid fram. Vi tar ofta inte för oss så mycket som vi borde, och resonerar ibland på ett annat sätt än män. Bägge sätten är förstås bra, men vi behöver lyfta fram kvinnliga entreprenörer, som visar att det går. Nu kanske mer än någonsin – i en tid av oro är det extra viktigt att uppmuntra kreativt affärstänkande. Det behöv fler kvinnliga förebilder. Det är viktigt att inspirera och uppmuntra kvinnor att tänka större, ta för sig och våga satsa. Att kunna diskutera utmaningar och möjligheter och få tips och råd från en person med liknande erfarenhet är mycket värt, när du bygger bolag.

Kristina Lindhe saknade stöd – vill ge tillbaka

Har du själv fått liknande stöd och hjälp under karriären, eller är det något du känt att du saknat?

– När vi startade Lexington Company 1997 fanns det egentligen inte speciella nätverk för kvinnliga entreprenörer. De nätverk som fanns var mer inriktade på karriär i större bolag, vilket förstås också är viktigt. De kvinnliga entreprenörsnätverk som fanns då, var mer inriktade på egenföretagare, inte på bolag med ambitioner att växa. Jag kände mig inte riktigt hemma i något av det som fanns då. Idag finns det flera olika nätverk, och mycket fokus på start ups, men jag tycker det behövs mer stöd för dem som kommit en bit på väg, och vill växa till nästa steg.

Varför är det viktigt med kvinnliga entreprenörer?

– Vi behöver starka bolag i Sverige, de entreprenörsstyrda bolagen skapar både tillväxt och nya jobb. Hälften av Sveriges befolkning är kvinnor – det känns fullkomligt självklart att kvinnor både vill och kan bygga bolag.

Jobbcoachen: Så säger du upp dig på bäst sätt – för att inte bränna broar

Utvald läsning

Femina