December är en dekadent månad för många. Fester, middagar och lata, trötta dagar avlöser varandra. De sunda vanorna får stå åt sidan till förmån för sämre hälsoval – och ofta en hel del alkohol. Därför bestämmer sig många för att ta en vit månad i januari, ofta hand i hand med andra löften om ett hälsosamt liv. Är du en av dem? Eller borde du vara det?

Vem behöver ta en vit månad?

Om du själv inser att ditt drickande är problematiskt bör du självklart bryta mönstret. Men det kan också vara en god idé att ta en rejäl paus och omstart i dina alkoholvanor om du märker att ditt drickande börjar bli slentrianmässigt, vilket inte är helt ovanligt efter ledigheter och högtider.

Det händer en massa bra saker på bara en månad. Många märker stor skillnad på måendet redan efter en till två veckor utan alkohol, och effekterna bara ökar. 

Alkohol påverkar de dämpande systemen i hjärnan, så när du avstår från alkohol kommer du fort märka att du känner dig piggare, vilket också ger mer energi till andra livsstilsförändringar. Du sover dessutom bättre och ångestnivån sjunker. Men det finns ännu fler bra anledningar att tacka nej till öl, vin och drinkar:

10 positiva saker som händer när du tar en vit månad:

Bra för dina träningsvanor

Chansen att du orkar och känner dig sugen på att träna ökar om du vaknar utsövd och opåverkad av alkohol. Dessutom ökar chansen att du tar dig ut på en promenad eller löptur efter middagen, dricker du vin eller öl till maten kommer det definitivt inte att hända.

Bra för kosten och vikten

Alkoholen i sig innehåller en hel del kalorier, dessutom binder alkohol vätska vilket gör att du kan känna dig uppsvullen. Risken för osunda kostval ökar också drastiskt när du dricker alkohol.

Bättre hy

Alkohol är vätskedrivande, vilket kan göra dig uttorkad. En vit månad ökar alltså hudens fuktstatus och därigenom dess stuns och glow.

Bättre ekonomi

Mindre pengar på vin och drinkar ger mer pengar över till annat. Skippar du några blöta utekvällar sparar du dessutom pengar på annat, som taxiresor, inträde och dagen efter-pizza.

Bättre sömn

De flesta av oss sover sämre efter några glas. När du skippar alkohol kommer du få bättre kvalitet på sömnen och känna dig mer utvilad när du vaknar.

Bättre sociala relationer

Alkohol trubbar av din sociala finkänslighet och leder ofta till både ett och annat socialt missöde. Och även om du inte dricker stora mängder känner barn sig otrygga i sällskap av alkoholpåverkade vuxna.

Minskad risk för sjukdomar och olyckor

En hög alkoholkonsumtion ökar risken för bland annat cancer och psykisk ohälsa, samt såklart för alkoholrelaterade olyckor.

Bättre levervärden

När du avstår alkohol under en längre period får levern vila och dess funktion förbättras. Tre till sex månader sägs det ta för levern att återhämta sig, men effekten kommer såklart gradvis.

Blodtrycket sjunker

Alkohol kan ge dig högt blodtryck, men när du slutar dricka är chansen stor att det återgår till normala värden.

Bättre fokus

Din hjärna fungerar också bättre när du får tillräckligt med sömn. Din nyfunna pigghet ger också ökat minne och struktur, vilket kan göra att du fungerar bättre på jobbet.

Så avstår du alkohol - tips

Berätta för omgivningen att du tänker tacka nej till alkohol ett tag, så gör du det lättare för dig själv, och är dessutom ett gott föredöme.

Ge dig själv de bästa förutsättningarna för en vit månad

Bestäm dig. För att lyckas med en vit månad bör du motivera ditt val för dig själv, och gärna för andra i din närhet. Genom att uttala ditt mål och din vision ökar du motståndskraften för frestelser och du skapar också större förståelse och stöd hos de runtomkring dig.

Sällskap. Att ta en vit månad tillsammans med din partner eller några vänner kan göra det lättare.

Hitta goda alternativ. För hälsans skull, håll dig till mestadels vatten och kanske färskpressad juice (helst med olika grönsaker i) under veckorna, men glöm inte bort att unna dig något gott att dricka under helgerna. Det finns massor av goda alkoholfria drinkar och drycker att välja på.

Se över dina vanor. Laga mat som inte förknippas med, eller lyfts av alkohol. För att undvika frestas av ett glas vin eller goda drinkar under din vita månad kan det vara bra att boka kompishäng på kafé istället för restaurang, eller kanske slå två flugor i en smäll och tar en promenad eller ett träningspass ihop?

Vad händer efter att månaden är slut?

Först och främst bör du fråga dig själv hur du mår, och om var ett svårt val att avstå alkohol. För de flesta gör en vit månad att dåliga alkoholvanor bryts på ett bra sätt. Kanske känner du att du vill förlänga din period, eller så väljer du att lätta lite på tyglarna och ta ett glas när du verkligen är sugen. Din alkoholtolerans sjunker snabbt och en undersökning som publicerades i Health Psychology intygar också att vita perioder inte bara leder till minskad alkoholkonsumtion efteråt, utan också gör det lättare att tacka nej till alkohol i sociala sammanhang framöver.

Läs också:

Så påverkas barn av berusade vuxna

Så säger du nej till alkohol när alla andra dricker

9 tydliga tecken på att du verkligen borde dra ner på alkoholen

Hälsotrenderna 2019: Så äter, tränar och lever vi

5 alkoholfria drinkar att bjuda på i helgen

Bildkälla: TT