1. Motionera

Vi är helt enkelt skapta för att hålla oss i rörelse. När vi motionerar frisätts endorfinerna som är kroppens eget lyckohormon. Personer som regelbundet tränar har lättare att slappna av, får en sundare kroppsuppfattning och bättre självkänsla.
Läs mer:
Så får du starkare mage
Så får du snygg rumpa
Så får du starka ben
Så får du snygga armar
Stretcha dig mjukare på jobbet

säng med sänglakan och en lampa

Stylistens sovrum

2. Sov

Utan god sömn är inte den vakna dagen särskilt rolig eller givande. Lyckliga människor är utsövda och mindre mottagliga för negativa känslor.
Läs mer:
Välj rätt lakan
Stylistens sovrum

3. Bo nära jobbet

Pendlingstiden till och från jobbet beskrivs ibland som en helvetesfärd tur och retur. Långa dagliga resor påverkar oss, somliga kan ta tillvara på tiden på ett meningsfullt sätt, andra blir stressade. Mår man inte bra på grund av sin pendling kanske man ska föreställa sig hur livet skulle kunna se ut om hem och jobb låg närmare varandra och funder på en förändring.

fint kort med texten Thinking of you och omslagspapper

Rätt kort för rätt tillfälle.

4. Håll kontakten med vänner

När folk får frågan om vad som gör dem lyckligast så är vänner, familj och relationer svaret. Se till att håll kontakten och umgås med dina vänner, de är det mest värdefulla i livet. Och tänker man på annat som också skänker oss glädje så är det ofta upplevelser som vi delar med våra nära och kära.

Läs mer: Glöm inte bort tjusningen och omtanken i ett handskrivet kort

5. Ge dig ut i naturen

Tjugo minuter kan räcka. Frisk luft och dagsljus betyder mer för vårt välbefinnande än vad många tror. Passa på att ta en lunchpromenad och försök att komma ut i naturen på helgerna.
Läs mer: En lunchpromenad om dagen

6. Hjälp andra människor

Få saker är så meningsfullt som att hjälpa andra människor. Det kan vara att ställa upp med sin tid, kunskap eller på annat sätt göra skillnad för någon annan.
Läs mer: Handla rätt

kvinna med rött läppstift och perfekt leende

Visste du att ett ljusrött läppstift kan få tänderna att se lite vitare ut?

7. Dra på smilbanden

Bit i en penna och håll kvar den en stund. Snart börjar positiva processer att sätta i gång i hjärnan. Bara en sådan liten övning kan göra stor skillnad. Att sedan le på riktigt – där ansiktsuttrycket är uppbackat av positiva tankar – är rena lyckobonusen!
Läs mer: 4 sätt att bevara ett vackert leende

Jardin du Luxembourg

Jardin du Luxembourg

8. Planera en resa (men boka aldrig biljetten…)

Studier visar att det är förväntningar på det som komma skall som gör oss gladast. Vi planerar, fantiserar och längtar. Pirret inför något kan vara upp till åtta veckor, medan själva solresan ganska snabbt klingar av och vi kort efter hemkomsten börjar vi snart att längta igen…
Läs mer: Missa inte våra resetips

9. Meditera

Att meditera och själv kunna lugna sitt sinne är förmodligen det enklaste och svåraste sättet att fylla tillvaron med mer tacksamhet och positiva känslor. Det kräver mycket koncentration och övning, men har man väl fått in vanan är det oerhört givande på många plan.
Läs mer: Minska stress med mindfulness

10. Var tacksam

Många strävar efter lycka, men då riskerar man att misslyckas. Vill man känna av sann glädje och tillfredsställelse är känslan av tacksamhet en bättre väg att gå.