Alldeles för många av oss har en skev bild av verkligheten och tillbringar en allt för stor del av livet med att fundera över våra kroppar – om de duger och vad som kan bli bättre. Ofta är dessutom fokus på saker som inte annan ser eller bryr sig om. Men den typen av självkritik är inte särskilt konstruktiv, tvärtom.

Och nu är det höst, nu jäklar ska ”du – version 2.0” lanseras! Eller version 47 för de flesta av oss, om vi ska vara ärliga. Förutom att bli mindre slarviga, sura, försenade, trötta och så vidare, så vill många av oss äta bättre, dricka mindre vin och lägga mer tid på träning. Bra mål i sig – men ditt synsätt på sig själv kan vara avgörande för både resultatet och hur du mår på resan.

En stor nyckel för att lyckas är positiva affirmationer. De tvingar nämligen dina tankeprocesser i nya banor, och när du börjar bli medveten om vikten av positiva tankar blir du också medveten om dina negativa tankar och vilket inflytande de har över dig och dina val.

En positiv syn på dig själv och din kropp får dig att må bättre och ta dig an dina utmaningar med en gladare ansats. Det är roligare att göra ett aktivt, positivt laddat val än att känna ett negativt ”måste” och chansen att din nya livsstil håller i sig ökar – och du blir en både bättre och härligare version av dig själv.

12 viktiga kroppspositiva påminnelser

1. Din kroppskostym definierar inte vem du är och vad du klarar av

Så mycket sitter i huvudet – och varför skulle du vara sämre än någon annan? Och glöm inte att det är mycket bättre för din hälsa att vara lite rund men ha en aktiv livsstil än att vara smal men leva osunt.

2. Sätt hälsorelaterade mål – inte storleksrelaterade

Att sätta mål är alltid bra för att kunna följa dina framsteg. Tänk efter, vad är det du vill uppnå? Hur kan du omsätta vägen dit i ett mål som är både hälsosamt och roligt? Promenera tre mil i veckan tillsammans med en vän kanske?

3. Mat är din vän

Mat ska inte användas som tröst eller straff. Den ska ge dig ork att göra roliga saker och du ska bli glad av att äta den.

4. Jämför dig inte med någon annans formtopp eller arrangerade bilder

Det här vet du, men det kräver ändå sin påminnelse. Som tur är har det börjar delas ärliga varianter som visar hur det egentligen såg ut, eller vilken skillnad till exempel hållning, vinkel eller passform på kläder gör.

5. Din kropp gör din livsresa tillsammans med dig – acceptera det

Ibland har ni varit med om tuffa utmaningar och det speglar sig på din kropp. Det är naturligt. Men vill du förändra läget, gör en realistisk plan.

6. Välj ut din kropps bästa fördelar – och framhäv dem stolt!

Har du snygga ben, vackra händer eller vältränade axlar? Uppskatta det!

7. Träna för att du älskar din kropp – inte för att du hatar den

Träning är, på riktigt, det bästa knepet för att bli vän med sin kropp. Du inser vilka coola grejer den klarar, blir hög på endorfiner, väljer automatiskt att ge den bättre näring för att orka träna. De synliga effekterna får du på köpet.

8. Sträck på dig!

Allt känns genast lite bättre och lite härligare.

9. Din kropp är ditt redskap – inte en prydnad

Tänk på vad din kropp klarar varje dag. Din kropp är inte till för att behaga andra, den är till för att bära dig genom livets äventyr och utmaningar.

10. Säg inte taskiga saker till dig själv som du inte skulle säga till någon annan

Vad skulle du säga om du hörde din kompis klaga på saker du klagar på hos dig själv? Peppa dig själv med samma svar – och precis som du skulle sagt till din vän: Lägg av! Så där är det inte alls!

11. Du måste inte gilla allt med dig själv för att kunna älska dig själv

Ingen är perfekt, och perfektionism är heller inte hälsosamt – så det är inget att sträva efter.

12. Var stolt över de framsteg du har gjort – och tro på hur långt du kan komma

Kom ihåg: livet är en resa, inte ett mål.

 

Bild: TT

Läs mer:

10 vägar till ett kroppspositivt och hälsosamt 2019

Hälsotrender 2019 – så äter, tränar och lever vi

18 enkla tips som ökar din träningsmotivation

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: