Det är lätt att fastna i samma hjulspår och glömma bort att uppskatta de små sakerna som sker varje dag i livet. Negativa tankar som kretsar kring stress, tidspress och livspusslet kan lätt ta över handen. Då är det bra att stanna upp och göra en enkel gest eller två som får dig och din omgivning att må lite bättre, både direkt och på lång sikt.

Här är 13 enkla knep – välj de som gör just dig gladast:

1. Träffa dina vänner

Byt ut mejlen, smsen och chatten med vänner mot riktiga träffar. Befinner ni er på olika platser kan du slå en signal eller ringa upp på FaceTime eller Skype.

2. Gör en vänlig gest

Håll upp dörren till en främling, ge din sittplats på tunnelbanan eller köp en extra kaffe till din kollega. Du gläder både dig själv och andra.

3. Le

Genom att le lurar du hjärnan att tro att du är gladare än vad du är och snart kommer du märka att du är genuint glad.

Läs också: 10 vanor lyckliga människor har gemensamt

4. Säg hej!

Säg hej till kolleger oavsett om du känner dem bra eller inte. Hälsa även på busschauffören och personalen i matbutiken. Små ord kan göra stor skillnad.

5. Kramas

Krama dina nära och kära. När du kramar någon, även om det bara varar någon sekund eller två, får du en mängd olika hälsofördelar.

Läs också: 6 saker du ALDRIG ska göra om du vill vara lycklig

6. Sätt saker i perspektiv

Det är lätt hänt att tankarna endast kretsar kring en själv. Ibland kan en enkel tanke som ”det kunde vara värre” hjälpa dig att förstå hur bra du egentligen har det.

7. Läs

Oavsett om det är en skvallertidning, en roman eller ditt barns godnattsaga – läs, koppla av och låt dig dras med i berättelsen.

8. Planera in saker

Fyll kalendern med saker du kan längta efter!

Läs mer: 8 vanor du bara ser hos lyckliga par

9. Ät en frukt

Frukter är både goda och hälsosamma. Dessutom boostar du humöret med naturlig sötma.

10. Ta en paus

Ta en paus för att göra något som gör dig glad, oavsett om det är att lyssna på din favoritlåt, titta på några roliga klipp, läsa en inspirerande artikel eller fika med dina kolleger.

11. Styr dina tankar

Var medveten om dina tankar, de påverkar ditt humör. Våga ändra ditt tankemönster och vänd tankarna till positiva när du märker en negativ tanke ta form i hjärnan.

12. Beröm andra

Säg trevliga saker om dina kolleger och vänner till andra. Du kommer att känna dig bättre och när personen får höra det av någon annan kommer den att bli glad och tänka gott om dig. Win-win!

13. Var tacksam

Innan du lägger dig – skriv ner tre saker från dagen som du är tacksam för. De kan vara både stort och smått. Det går även bra att prata med en vän eller partner om punkterna.

Foto: Shutterstock
Källa: Esquire
Läs även: 

8 tecken på att din kropp tagit skada av all stress

Därför bör du som är stressad äta mer choklad

9 enkla vardagsknep som får dig att må bra

Mer läsning

Femina