Det är lätt att tro att all frukt är nyttig. Men så är inte fallet. Viss frukt innehåller mycket socker och rikligt med fet och kan därför vara bra att skära ner på/byta ut till mer hälsosamma alternativ. Det finns faktiskt frukt som inte bara är god utan även hjälper till med fettförbränning och är packade med antioxidanter, perfekta alternativ för den som vill hålla nere vikten.

Läs även Så håller du dig mätt på din sallad – 4 goda ingredienser

1. Avokado mot skogsbär

Bär är en perfekt frukt för den som vill gå ner i vikt. De är fullpackade med antioxidanter och vitamin C men hjälper också kroppen att producera kollagen som förbränner fett.

Avokado är däremot inget att frossa i för den som vill hålla koll på vikten. Även om den innehåller nyttiga fetter så är det en fet frukt som gör sig bäst att äta i små mängder.

2. Bananer mot grapefrukt

Grapefrukt är en grym frukt för den som vill komma i form, då den innehåller enzymer som förbränner fett. Du kan därför hålla vikten nere genom att äta en halv grapefrukt efter din måltid, så länge maten inte innehåller mer än 800 kalorier.

Bananer däremot sägs göra motsatsen. Forskare har hittat en substans i bananer som blockerar fettförbränningen.

3. Vindruvor mot äpple

Äpple är en superfrukt för den som vill och äta nyttigt. De innehåller inget fett, massor med fibrer men också antioxidanter och pektin som reducerar celluliter.

Vindruvor, å andra sidan, är en av de värsta frukterna att äta. De är fullpackade med socker, är svåra för magen att smälta samt innehåller en syra som är skadlig för tandemaljen.

Läs även 6 vanliga misstag du gör när du vill vara nyttig

Källa: Brightside.me

Foto: IBL