Oavsett om du jobbar eller är på semestern kan du känna att du behöver ett avbrott – från allt. Det är helt ok att känna så. Du är inte en robot och ibland kan jobb, släktingar man delar sommarstuga med, barn, familjeutflykter och planering bara bli för mycket. Du behöver en mental vilodag då du helt tömmer kalendern och tar en dag – med bara dig själv.

Det här är inte en egocentrisk handling utan ett naturligt mänskligt behov som resulterar i många hälsofördelar om du behandlar dagen rätt. Här får du veta hur en enda dag kan få dig att må bättre och tips på hur du, enligt psykologen Robert London, ska gå till väga för att utnyttja den bäst.

Det hjälper mot stress

Långa timmar på jobbet med långa att-göra-listor kan få vem som helst att känna sig utmattad. Jobbet är en av huvudorsakerna till att vi blir stressade och att bli utbränd av sitt jobb är tyvärr långt ifrån ovanligt idag. Om du känner dig sänkt eller nervös och orolig för att gå till jobbet är det varningsflaggor som säger att du behöver ta en (minst!) dags total paus.

Optimera avslappningen i det gröna

Planera inte in hundra saker på din lediga dag – det är inte det som är meningen. Det ska inte bli en dag av måsten. Däremot kan det vara lämpligt att planera in att vara utomhus så mycket som möjligt, framför allt ute i naturen. Varför inte en skogspromenad? Att vistas i naturen kommer att göra din avkopplande dag dubbelt så effektiv eftersom vi människor blir lugna av att vara i naturen.

Vila dig till ökad produktivitet

Avbrott är som extra syre till hjärnan. Om du vilar ordentligt kommer du att kunna slappna av mentalt och då kommer din hjärna att belöna dig med att vara extra produktiv efteråt. Det här är ju bra både för ditt jobb och för din familj, om du nu är på semester och har tappat din påhittighet. Dagen efter din paus kan din hjärna spotta ur sig kreativa semesteräventyr.

Du kan göra dig av med en stresstrigger

Nej, du ska som sagt inte fylla din lediga dag med måsten som stressar upp dig, men om du har någonting som du har tänkt göra länge men som du inte har hunnit med och som stressar dig, passa på nu. Då kommer din stresstrigger att vara borta sedan och du kommer att må mycket bättre efteråt. Om du dessutom har en helt ledig dag framför dig kommer uppgiften inte heller kännas lika jobbig som om du klämmer in den en kväll efter jobbet.

Du kan ta igen sömn

Många sover dåligt eller har svårt att somna och hamnar oundvikligen på minus på sömnkontot. Många sömnexperter anser att vi inte bör börja jobba före tio på förmiddagen för att vi ska hinna sova ut lite och vara mer produktiva. Men oavsett om det är en väckarklocka eller sommarpigga barn som väcker dig mår man bra av att ibland få sova ut. Och dessutom toppa upp det hela med en tupplur på dagen. Du kommer att känna dig piggare.

Foto: TT

Artikelinspiration: Huffington Post

 

Läs mer:

9 steg till digital detox – så gör du

Veganism och stress – de största hälsotrenderna just nu

15 allvarliga hälsorisker med stress