blomkal-2

Vill du äta lite nyttigare men ändå bli mätt och få i dig alla viktiga näringsämnen? Välj blomkål som är både oerhört nyttig och mättande av flera olika anledningar.

1.  Blomkål innehåller 27 kalorier per 100 gram, att jämföra med potatisens 80 kalorier. Blomkålen har dessutom fyra gånger lägre mängd kolhydrater.

2. Blomkål är billigt, speciellt om du köper den under rätt säsong.

Läs även: 7 hälsofördelar med att äta rödbetor ofta

3. 100 gram blomkål motsvarar nästan hela ditt dagsbehov av C-vitamin.

4. Den går väldigt snabbt att tillaga. Blomkål bör till exempel inte kokas i mer än fem minuter. Dessutom är de goda att ära råa. Skär i stavar och servera med en god dippsås.

5. Blomkål är väldigt fettsnål, den innehåller endast 0,2 gram fett per 100 gram.

Av Christina Mellberg, Åsa Boustedt, Hemmets.se
Foto: Colourbox

Mer lästips
Så gör du blomkålsmos
8 tecken på att din hälsa tagit skada av stressen du känner
4 anledningar att äta mer avokado

Gilla oss på Facebook för fler tips

[socializer-facebooklikeshare href=”https://www.facebook.com/femina.se/” layout=”standard” action=”like” showfaces=”true” share=”false” width=”320″]