Nu när sommaren och semestrarna är slut är det många som lovar sig själva att i höst ska jag börja träna på allvar! Eller så vill du dra mer på tv-tittandet, minska på nätshoppingen eller sluta komma i säng alltför sent på kvällarna.

Men hur ska man göra för att lyckas – på riktigt? Ett tips är att viljestyrkan oftast inte räcker till. Den räcker bara till om du samtidigt är väldigt motiverad, och det är du oftast bara under en väldigt kort tid. Du är inte mer än människa och kommer att falla för frestelserna om du inte hjälper dig själv på traven.

Här kommer fem hacks som gör det lättare att verkligen lyckas kicka ut dina dåliga vanor, en gång för alla!

1. Anpassa miljön omkring dig

Eftersom frestelser finns överallt idag så är det bästa du kan göra att försöka rensa din omgivning så gott det går från saker du vill hålla dig ifrån. Kanske måste du rensa ur kylen och skafferiet och ta bort sötsaker som lurar där, redo att fresta dig.

Telefonen då? Ja, den kan du slå på ljudlös och placera i andra änden i rummet så att du inte slentrianmässigt tar upp den så fort det är reklam på tv eller programmet du tittar på blir tråkigt i någon minut. Om du måste resa dig upp och gå och hämta den kommer du inte att göra det. Funkar det inte? Radera dina mest använda appar. Hårt, ja visst, men det funkar.

Om du försöker spara pengar kan det också funka att lägga bort telefonen så att du inte sitter och slöshoppar från luren på kvällarna. Vill du spara mer pengar ska du se till att ha en automatisk överföring till sparkontot varje månad så att du inte behöver gå in och sätta över pengar, för det kan man ju strunta i nämligen.

2. Ta en paus – en riktig paus

Om du aldrig vilar och laddar om kommer din viljestyrka att tappa orken tämligen snabbt. Precis som dina muskler måste vila för att återhämta sig så gäller samma sak för viljestyrkan. Vila där det inte finns så många distraktioner, till exempel i sommarstugan eller under en dag på ett spa. Naturen har visat sig vara bra på att ge viljestyrkan en nystart.

Låt också viljestyrkan vila i andra områden än det du försöker förändra. Om du redan försöker äta bättre och sluta fippla med telefonen kanske du inte samtidigt ska börja träna för ett maraton.

3. Påminn dig om varför

Ibland när man stretar för att kapa dåliga vanor kan man tappa greppet om varför man faktiskt håller på. Ta en stund då och då när det känns extra jobbigt att hålla din nya vana, och påminn dig om varför det är viktigt för dig att lyckas. Vill du spara pengar för att kunna resa någonstans? Kanske vill du minska telefonanvändandet för dina barns skull? Vill du äta bättre för att du ska hålla dig friskare? Ju mer konkret ditt mål är, desto lättare är det att påminna dig om det. Att äta nyttigt för att ”alla andra gör det” är inte gott nog.

4. Skapa din egen supportgrupp

För att nå mål är det bra att inte vara ensam i sin strävan. Att dela med sig av sina mål är bra, men det är ännu bättre att faktiskt få med dig fler på samma bana som du själv. Hitta några att träna med eller slut ett förbund med dina barn eller din partner om att låta telefonerna vila på kvällstid eller liknande.

5. Var snäll mot dig själv – framför allt när du halkar dit

Ok, så du råkade falla till föga – det är inte hela världen så länge det inte händer hela tiden. Se till att du inte dömer dig själv för hårt om du råkar halka av din utstakade väg. Upp igen! Det är mänskligt att fela och ju hårdare du dömer dig själv, desto svårare är det att komma tillbaka.

Foto: TT

Källa: Denise Cummings/Brad Stulberg, Huffington Post

 

Läs mer:

Vardagstips! Fem enkla knep för en mer aktiv livsstil i sommar

Enkla vardagsknep som gör relationen så mycket härligare

Oroar du dig hela tiden? Är här vardagsknepen som hjälper