Tips på hur du blir en lyckligare människa

1. ”Med varje bra besked kommer ett dåligt”

I stället för att glädjas åt ett positivt besked har du en förmåga att fokusera på att försöka lista ut när olyckan kommer vara framme och rubba på glädjen. För så fort något tursamt har hänt måste ju något mindre bra komma efter. Men stopp och belägg – dags att tänka om. Att vänta på att något negativt ska hända gör det omöjligt för dig att slappna av och känna glädje. Dessutom framkallar det både ångest och stress.

2. ”Det blev inte så bra som jag trodde”

Att tänka att du kommer hitta din stora kärlek efter att du har gått ner i vikt, eller att din familj kommer att känna mer respekt för dig så fort du har fått ett nytt jobb, är inget att rekommendera. Mål och drömmar är bra att ha, men du kan inte förvänta dig att ett uppfyllt mål kommer att lösa alla dina problem. Orealistiska förhoppningar om hur du kommer att känna när något går bra leder ofta till att du i stället känner olycka.

3. ”Jag förtjänar inte det här”

Det är svårt att glädjas över sin framgång om man känner att man inte förtjänar den. Du kanske tycker att du är i ett förhållande som är ”för bra för att vara sant” eller att ”du fick ditt drömjobb för att du hade tur”. Oavsett vad du känner dig oförtjänt av bidrar det här tankesättet till att det blir betydligt mycket svårare för dig att känna genuin lycka. Så, gör om och gör rätt – det gäller att känna stolthet över det som går vägen.

4. ”Det här är inte tillräckligt”

Trots att du uppnått framgång känner du alltid att du behöver göra mer. Det är så klart bra att känna motivation till att vilja uppnå saker och ting, men att alltid sträva mot något ytterligare gör det omöjligt att känna glädje över det som sker i dag. Kom ihåg att det ena inte behöver utesluta det andra – tänk balans.

5. ”Det här kommer inte att vara så länge till”

Att jämt och ständigt oroa sig för framtiden, även när det som sker just nu fungerar exakt som det ska, gör en allt annat än gott. Vill du kunna njuta av livet och känna lycka i vardagen är det viktigt att kunna släppa på farhågorna om katastrof. Att oroa sig för framtiden gör det svårt att njuta av nuet.

Tips: Så förändrar du din negativa inställning

Känner du igen dig i punkterna ovan? Då är det kanske dags att ta sig en funderare på om det är läge att förändra din inställning och attityd. För det är mer än okej att känna glädje och lycka över livet som pågår. Fira dina framgångar, omfamna lyckoruset och känn stolthet över det som är – just precis nu.

Här är tips på tio vanor som har positiv effekt på ditt liv och gör dig lyckligare.

Foto: IBL
Artikelinspiration: Inc.

Läs mer:

10 vägar till ett kroppspositivt och hälsosamt 2019

Tre negativa känslor som kan vara bra för dig

Så hjälper du ditt barn att sätta ord på sina känslor