Karin Isberg är livscoach, utbildad i neurovetenskap och positiv psykologi. Foto: Petter Cohen.

Kvinnor drabbas oftare än män av utmattning och andra stressrelaterade sjukskrivningar – och till stor del handlar det om beteenden som sätter krokben för välmåendet. Här listar livscoachen Karin Isberg, aktuell med nya boken 15 sätt att bli fri från stress (HarperCollins Nordic), fem vanliga misstag som ökar stressen hos kvinnor.

1. De är alltför omtänksamma

Kvinnor tenderar att ständigt tänka på att personer i deras omgivning ska ha det bra, ofta på bekostnad av sitt eget välmående.

– Omtänksamhet är en jättefin egenskap, men kvinnor har en förmåga att inte bara visa omtanke utan att också ta på sig ansvaret för att andra människor ska må bra. Andras problem blir våra problem som vi tror att vi måste lösa. På så sätt blir omtänksamhet en belastning för vårt eget välmående, säger Karin Isberg.

Läs även: Testa dig själv – hur orolig är du?

2. De pressar sig själva för hårt

Kvinnor är starka och har en enorm kapacitet, men lyckas inte alltid bromsa i tid.

– I stället för att ta ett steg tillbaka, ta det lugnt och slappna av när det börjar vara för mycket lägger vi in en till växel och pressar oss själva ännu hårdare. Vi använder alltså vår styrka och uthållighet mot oss själva, förklarar Karin.

3. De ser sig själva som ansvariga

Det finns en intressant hormonell skillnad mellan män och kvinnor när det gäller ansvar, berättar Karin Isberg. Hos kvinnor ger upplevelsen av att ”det är mitt ansvar, det är mig det hänger på” en ökad utsöndring av stresshormonet kortisol. Män får inte denna typ av stresspåslag.

– Det gäller framför allt känslan av att ha ansvar för barn eller att ha ansvar på jobbet. Det innebär självklart inte att kvinnor inte ska ta ansvar, men det kan vara bra att vara medveten om att ju större ansvar du har, desto mer stress aktiveras – och därför behöver du vara extra noga med att ta hand om dig själv. Ät och sov ordentligt, ägna dig åt sådant som du tycker är roligt och som får dig att slappna av, säger hon.

Läs även: 8 tecken på att din hälsa tagit skada av all stress

4. De sätter inte tydliga gränser
Många kvinnor går runt och intalar sig själva att de är för ”snälla” för att säga nej till andra, berättar Karin Isberg. Detta leder till en spiral där viktig tid som behövs för avkoppling och återhämtning istället läggs på att ställa upp för andra människor.

– Det inte snällhet, det är självutplåning. Att vara snäll på riktigt är att vara lika snäll med sig själv som man är med alla andra. Man behöver vara noga med att dra gränser för sig själv och säga nej till andra, säger hon.

5. De slarvar med sina behov

– Paradoxen med stress är att det första som vi brukar ge avkall på när vi är stressade är precis det som vi behöver för att återhämta oss: sömn, träning och bra mat. Dessutom avfärdar vi allt som är roligt som ”lyxigt”. Det ägnar vi oss inte åt, för då känner vi oss själviska och egoistiska. Och eftersom vi är omtänksamma vill vi så klart inte vara själviska. Det här kan man komma runt genom att se sina behov som en sund form av själviskhet. Du fokuserar på ditt välmående utan att det finns några onda avsikter mot andra. Att du tar hand om dig själv är ju förutsättningen för att du långsiktigt ska orka prestera och finnas till hands för andra, säger Karin Isberg.

Läs även:

Så vet du om du är i riskzonen för att bli utbränd
5 enkla knep som lär dig att ta kontroll över din stress

Det här bör du aldrig säga till någon som är stressad

 

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Femina nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt.”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Läs mer här och börja direkt!