Familjelivet är fullt av små och stora problem, det kan vara bråk om kläder, matvägran och läggtider. Men det många föräldrar kanske inte hinner reflektera över är hur din frustration påverkar barnens stressnivåer.

Vilket i sin tur kan leda till att ni går hemma och skaver på varandra och bråkar oftare.  Stress är en del av vardagen och svår att få bort helt och hållet, men så här vet du om det gått för långt.

1. Ingen sover ordentligt

När stressnivåerna är höga är det ofta sömnen som får ta stryk direkt. Bristen på sömn kan göra dig orolig, grinig, du kan få ångest och känna dig stressad. Om hela familjen är drabbade av sömnproblem kan en lösning vara att ni alla går och lägger er en halvtimme tidigare än normalt.

Läs även Varva ner på kvällen och sov gott – 7 tips för bättre sömn

2. Ni skriker åt varandra

Ju stressade vi känner oss, desto högre är risken att vi börjar skrika och bli allmänt högljudda. Så när du känner att stressen sätter in, försök att sänka rösten – eller om det är möjligt: ta en paus och gå och vila tillsammans med barnen, det är något som alla vinner på.

När du och din partner är stressade kan det mycket väl vara så att era äldre barn inte vill äta tillsammans, bara för att slippa prata med er. Ett sätt att få middagarna att bli trevliga igen är att göra det till en lek, att alla skriver ner en lapp med något positiv om en annan familjemedlem. Lapparna läggs i en skål på bordet och under middagen drar ni lapparna och läser högt.

Läs även Forskare: Därför ska du aldrig trösta ditt barn med mat

4. Barnen drar sig undan

När du själv är stressad, kan vissa barn avskärma sig. De äldre barnen kanske stänger in sig på sitt rum medan de yngre slutar att leka med kompisar.

Om det känns igen, prata med dina barn och var tydlig med att berätta för dem att du känner dig stressad, men berätta också vad du tänker göra åt det, om du tänker koppla av med ett bad eller bara en stunds ensamhet. Att se över sina vanor generellt, och se till att du inte löser stressen genom att äta onyttigt, skippa motionen och andra saker kan vara viktigt om du vill ge dina barn sunda vanor.

5. Alla är krassliga

Kronisk stress påverkar våra kroppar fysiskt. För barn kan det betyda att de klagar över magont, att de har mardrömmar. Tonåringar får ofta huvudvärk och vuxna får i sin tur ont i nacke och rygg. Dessutom riskerar den som är stressad att drabbas av förkylningar och andra virusinfektioner oftare.

För att lös problemen behöver du se över era sov- och matvanor, men även se till att ni motionerar. Ett annat sätt kan vara att göra saker tillsammans för att minska stressnivåerna, som att spela brädspel, titta på en film eller gå en liten promenad.

Läs även 10 filmer som hela familjen kan uppskatta

6. Ni har inte en lugn stund

Barnen har sina aktiviteter efter skolan och på helgerna och det är lätt att bli stressad över allt som ska hinnas med. Men i stället för att bli superstressad när barnens träningskläder inte går att hitta, stanna upp en stund och djupandas. Tänk att det är bättre att vara lite sen, men att ändå ha med sig allt, än att komma dit utan träningsgrejer.

En annan, mer långsiktig, lösning kan också vara att se över barnens aktiviteter, har de kanske för många? Både barn och föräldrar behöver lite lugn och ro i vardagen.

Läs även Psykologen: Barn behöver färre aktiviteter – och mer fritid!

Källa: Parents.com

Foto: Shutterstock 

Läs även 

Vanan som enkelt minskar din stress

10 oväntade tecken på att du stressar för mycket

Undvik utbrändhet – konkreta tips från psykologer

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Femina nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt.”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler
    Läs mer här och börja direkt!