Bekymrad kvinna sitter vaken i säng med ångest

Vaknar du med ett ryck om morgnarna samtidigt som tankarna börjar rusa? Här är experternas bästa tips för en skönare och mer avspänd start på dagen.

Innan du somnar på kvällen

Skärmfritt i sängen. Nej, det är ingen bra idé att kolla mailen, de senaste nyheterna eller kvällens Facebook-uppdateringar när du har lagt dig. Stäng av mobilen, paddan och laptoppen. Skärmarnas blåljus stör kroppens melatoninproduktion så att du har svårare att somna, samtidigt som alla intryck från skärmen stressar hjärnan istället för att hjälpa den att komma till ro. Främsta vapnet mot ångest och stress är en god sömn. Det finns starka vetenskapliga kopplingar mellan dålig sömn och ångestkänslor.

Meditera mera. För att hjälpa kroppen och sinnet att komma till ro på kvällen kan meditation göra underverk. Gå en kurs i meditation eller ladda ner en app som kan hjälpa dig med den viktiga nedvarvningen.

Motionera. Regelbunden motion är ett effektivt sätt att hantera stress och ångest. En skön kvällspromenad hjälper till att rensa hjärnan innan sänggåendet.

Förbered för morgonruschen. Lägg fram kläder, nycklar och packa jobbväskan på kvällen innan du går och lägger dig. Det är också bra om du har förberett frukosten och eventuellt en lunchlåda att ta med till jobbet. Då slipper du onödig morgonstress och kan fokusera på att ta det lugnt.

Chilla och njut. Cirka en timme innan du lägger dig bör du koppla bort alla måsten och krav. Läs, lyssna på lugn musik eller ta ett skönt bad. Nu ska du inte tänka på jobbiga saker, grubbla på problem eller våndas inför morgondagens utmaningar. Däremot så är det otroligt välgörande att tänka på positiva saker som hänt under dagen – både smått och stort. Vi fastnar nämligen alltför lätt i negativa tankar och självförebråelser om till exempel allt som vi inte hunnit med under dagen. Tänk i stället på de saker som du faktiskt hann med och fokusera på dagens positiva händelser.

När du vaknar på morgonen

Kasta dig inte över mobilen. Vänta med att scrolla igenom allt som hänt under natten medan du har sovit. Fokusera istället på att vara kvar i nuet och skapa en stressfri zon kring dina morgonrutiner. Duscha, gör dig i ordning och ät frukost i lugn och ro utan att släppa fram alla intryck som pockar på utifrån.

Rör på dig. Fysisk rörelse är effektivaste sättet att ta udden av ångest. Så om du vaknar med olust och ångestkänslor är yogaövningar, en promenad med hunden eller ett kort träningspass på vardagsrumsgolvet perfekt. Men det är viktigt att du inte skapar mer stress genom att tränga in fler måsten i en överfylld morgonrutin – känn efter vad du mår bäst av.

Acceptera din ångest. Försöker du att spjärna emot och bekämpa ångesten? Gör inte det, då blir den bara värre. Acceptera istället att den kommer ibland, tillåt dig att lära känna den. Tänk ”Aha, nu är ångesten här och hälsar på igen. Okej, det får den göra, den försvinner ju snart…”  Acceptans är bästa sättet att lugna kroppen. Vissa klarar av att acceptera och hantera ångesten på egen hand, andra behöver kanske professionell hjälp från en läkare eller psykolog.

Källor: Huffington Post, 1177.se

Läs mer:

Fyra enkla mindfulnessknep som lindrar ångest

Allt du behöver veta om ångest – och hur du hanterar den

10 tecken på att du har GAD – generaliserat ångestsyndrom