mental-traning-trana-minnet

Låste jag verkligen ytter­dörren? Vad var det nu jag skulle hämta i köket? Vad hette han nu igen…?

Vi drabbas väl alla av stunder då det plötsligt blir helt blankt i hjärnan. Uppgivet skakar vi på huvudet och konstaterar att varken vi eller vår hjärna blir yngre.

Men stopp ett tag. Att åren går behöver inte betyda att hjärnkapaciteten blir sämre. Med en sund livsstil och utmanande hjärngympa går det att hålla sig skärpt och snabbtänkt även på äldre dagar.

Hjärnan blir nämligen aldrig färdig. Allt vi gör, ser, läser, lär oss och tänker under hela livet leder till nya kopplingar mellan våra många miljarder nervceller. Cellerna skickar information mellan varandra hela tiden.

När en ny tanke tänks skapas ett slags spår mellan de inblandade hjärncellerna. Om tanken tänks igen stärks tankespåret ytterligare, kopplingen blir starkare.

– Det är verkligen fantastiskt hur formbar och föränderlig hjärnan är, säger Gabriella Wejlid, föreläsare och författare som skrivit fyra böcker om hjärnan tillsammans med kollegan Jenny Åkerman.

– Självklart har vi vissa medfödda talanger och individuella skillnader, men hur din hjärna fungerar i dag beror mycket på hur du använt den tidigare.

 

GENERELLT GÄLLER ATT hjärnan mår bra av utmaningar. Den behöver överraskas, få experimentera och göra saker tvärtemot vad den brukar för att dessa nya, stimulerande kopplingar ska uppstå. Testa till exempel att borsta tänderna några dagar med vänster hand, om du är högerhänt.

– Då kan inte hjärnan jobba på av gammal vana. Det kommer att kännas knöligt först, men snart uppstår nya kopplingar. Bara en sådan enkel hjärngympa skapar faktiskt bättre balans i både kroppen och huvudet, säger Gabriella Wejlid.

Men att hjärnan behöver stångas lite och stöta på motstånd, betyder det att alla våra vanor automatiskt är dåliga?

– Nej, det som går på rutin sparar ­energi, då hjärnan slipper jobba så hårt för att utföra dem. Men om man lever ett alltför inrutat liv och sällan testar nya saker skapas det inte så många nya kopplingar. På sikt gör det att du får svårare att hitta nya lösningar, få nya idéer och hitta vägar runt mentala hinder, säger Gabriella Wejlid.

 

SÅ HUR GÖR JAG då för att hålla hjärnan i trim? Vilka förmågor är bra att träna upp? Gabriella Wejlid lyfter fram funktionerna kreativitet, minne och fokus. De är alla viktiga för att hålla oss snabbtänkta och vassa, och behöver kontinuerligt tränas.

 

 

1. Tysta din inre kritiker

Ett knep kan vara att ställa klockan och spåna idéer i kvantitet. I stället för att uppslagen ska vara så bra som möjligt ska de vara så många som möjligt. Att våga leka, experimentera och verkligen tänka helt fritt släpper på inre spärrar och får igång fantasin.

2. Vässa långtidsminnet

Du kan lära hjärnan att spara saker på rätt sätt genom att associera, visualisera och placera. Associera exempelvis portkoden 1974 med ett årtal – året då ABBA vann Eurovision med Waterloo. Visualisera genom att skapa en bild, gärna humoristisk, som dig själv utklädd till Agneta i platåskor. Placera bilden i rätt sammanhang, tänk dig att du inte når ner till portkodsdosan då du blivit lång som en flaggstång i platåskorna. Detta skapar en röd tråd och gör det lättare att plocka fram informationen när du behöver den.

3. Stärk ditt arbetsminne 

Detta minne kan hålla reda på detaljer och information under en kortare tidsperiod och används när du fokuserar på en uppgift här och nu. För att förbättra den kapaciteten gäller det att kunna vara helt närvarande. Då är meditation ett bra hjälpmedel. Koncentrera dig på din andning, låt tankarna komma och passera utan att gå in i dem. Det är svårt i början men blir lättare ju mer du övar.

4. Dansa loss

Förutom näringsrik mat och lagom med vila behöver hjärnan tre saker för att må bra: motion, socialt umgänge och kluriga utmaningar. Så bjud upp till dans! Rörelse till musik, en trevlig danspartner och svår koreografi är rena smörjmedlet för hjärnan.

5. Fokusera mera
Skriv att göra-listor, använd öronproppar för att sålla bort störande ljud  – och sitter du i kontorslandskap, gå undan i ett tyst rum när du behöver koncentrera dig.

6. Vila
Att ständigt ha tankar som snurrar eller bli avbruten av pling i mobilen är tröttande för nervcellerna. Vår tids multitasking gör att hjärnan hela tiden byter fokus och stressas. Så stäng av mobilen, gå ut i skogen, gör något kreativt eller se till att vara helt närvarande i ett samtal. Se också till att sova ordentligt. Bli mer mindful, helt enkelt.

7. Skratta!
Ett gott skratt förlänger livet… och spänsten i hjärnan! Humor bygger ofta på att vi leds in i välbekanta tankebanor för att sedan överraskas med en mental kullerbytta. Perfekt för att skapa nya kopplingar i hjärnan.

8. Sätt igång idéflödet
Välj en helt vanlig vardagssyssla, till exempel att klä på dig, äta frukost eller laga mat. Tänk nu ut tio helt nya sätt att göra detta på, till exempel att äta upp pålägget före smörgåsen, eller att ­svepa allt kaffe innan du börjar äta. Tänk stort, smått, baklänges, tvärtom. Försök att komma på den dummaste idén, den tråkigaste, den roligaste. ­Välkomna varenda tanke. När du kommit till tio förslag kan du tänka ut tio till.

AV KARIN FREJRUD

FOTO COLOURBOX

 

Missa inte att läsa:
Ge hjärnet  och träna de små grå

Mer läsning

Femina