Många av oss trivs väldigt bra på våra jobb och har utmanande och roliga arbetsuppgifter. Men ibland kan det gå för långt och det kan vara svårt att se när det börjar gå utför.

Här är 8 tecken du bör se upp för och som varnar dig för att du kanske jobbar för mycket.

1. Du ser din laptop som en del av dig – och att resa bort en helg utan att ta med dig datorn kommer inte på fråga.

2. Du tror inte att kontoret klarar sig utan dig. Du kan vara ledig utan att kontoret går under. Vi lovar.

3. Du har svårt att komma på idéer, till och med enkla saker som vad du ska äta till middag. När kreativiteten är avstannad är det ett tecken på att du är stressad.

4. Ditt sociala umgänge har i stort sett stannat av helt. Dina vänner har slutat höra av sig till dig eftersom du ändå behöver jobba över eller ställer in för att du har ”fått ett ärende du måste ta hand om”.

5. Du drömmer om dina arbetsuppgifter. I vissa perioder i livet är det mycket på jobbet och då är det naturligt om det avspeglar sig i sömnen. Men om det är så här hela tiden är det en varningssignal.

6. Du vaknar inte sällan kallsvettig och tror att du har försenat dig. Varningstecken!

7. Du tänker ”bara lite till”. När barnen har somnat ska du bara gå igenom presentationen. När du är på toaletten ska du bara svara på det där mailet.

8. Semestertider känns jobbigt – du hamnar ju efter i schemat då. Flash! Ledighet är nödvändigt för att vi ska orka arbeta.

Kanske kan även detta intressera dig:
På väg att bli utbränd? Här är 3 tips som minskar stressen
5 saker du aldrig bör säga till någon som är stressad
Kvinnor behöver vila efter jobbet för att släppa stress – män slappnar av direkt
8 tecken på att din hälsa tagit skada av all stress

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Femina nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt.”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu kostar kursen endast 199 kronor – läs mer här och börja direkt!

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: