1. Minskar risken för bröstcancer

Motion reducerar risken för en rad cancerformer. Kvinnor som utför måttlig fysisk aktivitet, som promenader, minskar risken för bröstcancer med 13 procent.

2. Lindrar ledvärk

Det kan låta motsägelsefullt att fysisk aktivitet skulle förhindra ledvärk. Men i själva verket kan en promenad på 8-10 kilometer i veckan lindra ledvärk som hänger ihop med artros.

3. Stärker skelettet

Påfrestning på skelettet hjälper att förstärka benvävnaden. En promenad på minst 35 minuter om dagen kan minska risken för lårbensfraktur med 41 procent.

4. Färre skador

De som promenerar löper mindre risk för skador än de som joggar eller springer. Endast fem procent av de som promenerar får någon gång en skada jämfört med 70 procent av löpare.

5. Minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar

Fysisk aktivitet har länge visats vara effektivt mot högt blodtryck, diabetes och hjärtsjukdomar. Kvinnor som promenerar mer än tre timmar i veckan minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar med 35 procent.

6. Motverkar övervikt

Promenader kan bidra till viktnedgång – även för de som har lättare att gå upp i vikt på grund av nedärvda gener. Forskare har nämligen upptäckt att en timmes promenad om dagen kan minska risken för viktökning även för de som har arvsanlag som bidrar till övervikt och fetma.

7. Minskar sötsuget

Kämpar du med sockersug? En kortare promenad på 15 minuter minskar suget för sötsaker. Enligt forskare är promenader speciellt effektiva mot chokladsug.

8. Stärker immunförsvaret

Bästa medicinen mot vinterns sjukdagar är faktiskt promenader. Studier visar nämligen att de som promenerar fem dagar i veckan, minst 20 minuter vid varje tillfälle, har 43 procent färre sjukdagar än de som motionerade en gång i veckan eller mindre.

9. Stressar ner

Forskning har visat att promenader, särskilt i naturen, kan hjälpa mot höga stressnivåer. Forskarna i en studie skannade även hjärnan hos personerna som deltog och såg att de som promenerat i naturen hade lägre aktivitet i den del av hjärnan som är kopplad till psykiska sjukdomar.

Hård träning, exempelvis ett tufft löppass, kan däremot ge dig stresspåslag och ge negativa effekter till den som redan är väldigt stressad. Glöm inte att du behöver återhämtning!

Läs även:

Så gör du promenaden mer effektiv

Därför är promenader bättre för vikten än dieter

Källa: Fitness.se och SvD
Bild: IBL
Artikeln publicerades först på MåBra.