Har du torr hud, känner dig trött och fryser? Det är kanske inte bara för att det är vinter och du bor i Sverige. Det kan också vara för att du äter för lite fett.

Vi kan inte leva utan fett. Inte nog med att det är vår främsta energireserv utan fettet är också värmande och skyddar våra inre organ. Dessutom kan vi inte ta upp eller bilda fettlösliga vitaminer som vitamin A, D, E och K om vi inte äter fett och vårt immunförsvar och blodtryck påverkas negativt utan vissa livsnödvändiga fettsyror.

Men fett har också en baksida eller två. Fett är energi i koncentrerad form, ett gram fett innehåller dubbelt så mycket energi (dubbelt så många kalorier) som protein och kolhydrater och det är lätt att få i sig ett energiöverskott om man äter mycket fett. Det finns också fetter som gör mer dåligt än bra för kroppen, till exempel transfetter som kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Enligt Livsmedelsverket ska vi få i oss ungefär en tredjedel av den dagliga energin från fett, men det kan ju vara svårt att beräkna hur mycket du faktiskt äter. De flesta av oss är inte i riskzonen att äta för lite fett, men du kanske äter för lite av de viktigaste fettsyrorna som omega 3 som finns i blanda annat fet fisk och som gör mest nytta i kroppen. Om du vill vara på den säkra sidan kan du hålla koll på de här nio fettbrist-symptomen:

1. Du har torr och fnasig hud

Huden påverkas på många sätt av fettet du äter. Till exempel minskar omega 3-fettsyror inflammationer i kroppen och kan därigenom dämpa eksem. Fett skyddar också och bygger upp cellväggarna i hudcellerna vilket gör huden mindre torr. Fett är som ett smörjmedel inifrån.

2. Du har torra ögon

Om du äter för lite fett kommer tårvätskan också att innehålla för lite fett och kan inte smörja ögonen som den ska.

3. Du fryser hela tiden

Saknar du kanske lite värmande hull? Om du är väldigt smal kan det vara anledningen till att du huttrar. Det kan också vara så att du äter för lite överlag och att ämnesomsättningen därför inte fungerar som den ska, det kan göra att du fryser.

4. Du tappar hår eller har torrt hår

Fett och protein behövs för att håret ska växa och må bra. Dessutom verkar det finnas ett samband mellan håravfall och brist på D-vitamin, ett vitamin som kräver fett för att kunna bildas i kroppen.

5. Du har oregelbunden eller utebliven mens

Det behövs kolesterol, som är en typ av fett, för att kroppen ska kunna bilda såväl östrogen som testosteron. Den balansen kan bli fel om man äter för lite fett. Även hormonet kortisol, som är viktigt för bland annat ämnesomsättningen och som påverkar vår dygnsrytm, behöver kolesterol för att kunna bildas.

6. Du är hungrig jämt

Precis som protein håller fett oss mätta längre. Fett påverkar inte heller blodsockernivåerna så om du får i dig tillräckligt med fett kan du också slippa blodsockervalsen på eftermiddagen.

7. Du har svårt att fokusera

De senaste åren har allt mer forskning, bland annat vid Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg, pekat på att barn med ADHD blir hjälpta av tillskott av omega 3. Hjärnan består till största delen av just fett och fettet är grunden till att hjärnans nervsignaler fungerar som de ska.

8. Du har brist på fettlösliga vitaminer

Listan kan göras lång på symptom som kan drabba dig vid brist på vitamin A, D, E och K. Risken att drabbas av allvarliga brister av de här vitaminerna är liten om du bor i Sverige. Förmodligen märker du det främst på att du har ett sämre immunförsvar och är känslig för infektioner.

9. Du är trött

Eftersom hjärnan behöver fett för att fungera kommer du att bli trög i tanken om du äter för lite fett. Dessutom går fettbrist ofta hand i hand med att man får i sig för lite mat överlag, vilket kommer att göra dig orkeslös.

Foto: Shutterstock

Källa: Livsmedelsverket, Huffington Post

Läs mer:

Få bättre matvanor

Ät dig smart och glad med mat din hjärna vill ha

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: