Annika Sjöö hälsoexpert

Att leva hälsosamt handlar mycket om att hitta rutiner som håller i mer än några veckor. Att lära sig att äta grönsaker för att det är gott och inte främst för att det är nyttigt. Att hitta en träningsform som man längtar till även då det regnar och soffan lockar. Och kanske att våga prioritera sömn och återhämtning framför ännu en tv-serie eller en sen kväll på jobbet. Något en hälsoexpert som 37-åriga Annika Sjöö, dansare, hälsoinspiratör och programledare för Du är vad du äter, rimligtvis borde vara proffs på – eller?

Vilka är dina hälsosamma vanor?

– Jag började med paleokost för sex år sedan och kom till rätta med alla mina magproblem. Träning i olika former har också alltid varit en viktig del av mitt liv.

Hur håller du träningsmotivationen på topp?

– Genom att påminna mig själv om hur bra jag mår efteråt!

Vilken är din matfilosofi?

– I grunden paleokost (även kallad stenålderskost, reds anm) utan gluten, mjölk och vitt socker. Annars äter jag allt när jag vill och är sugen.

Fem saker du alltid har hemma?

– Ägg, grönsaker, rotfrukter, kokosmjölk och lax.

Hur hittar du balans i en stressig vardag?

– Med hjälp av träning, men också ett glas champagne då och då. Och så lägger jag bort mobilen och njuter!

Din största hälsoflopp?

– När jag som 17-åring testade en diet där man bara skulle äta bananer i en vecka. Jag klarade en dag!

Råd till den som vill hitta en hållbar hälsosam livsstil?

– Ta reda på varför du vill ändra din livsstil. Och att ha ett så pass starkt ”därför” att vinsten som man uppnår med att göra förändringen är större än uppoffringen.

Vad får vi se mer av i hälsoväg framöver?

– Ren, naturlig mat lagad från grunden.

Läs även vad kostexperterna Fredrik Paulún och Ulrika Davidsson svarar på samma frågor!

AV LINDA UNNHEM

FOTO TT, PETER KNUTSON

Läs mer:

Så ska du äta för att få bäst hälsoeffekter

Så slutar du tröstäta

Stora faktabrister i kost- och hälsoböcker

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: