kaffe-trott

Det har alltid talats mycket om kaffe och vi vet att det finns många hälsofördelar med den populära svarta drycken.

Men när det gäller kaffets uppiggande effekt verkar det finnas en del oklarheter, i alla fall om man inte sover tillräckligt, enligt amerikanska forskare.

Enligt studien från American Academy of Sleep Medicine har koffeinet i stort sett ingen påverkan på din energinivå om du inte har sovit tillräckligt tre nätter i rad. I studien ingick 48 deltagare som bara tilläts sova fem timmar per natt under fem dygn. Varje deltagare drack exakt 200 milligram koffein två gånger om dagen, vilket motsvarar ungefär två koppar kaffe.

De två första dagarna noterade forskarna skillnad i testpersonernas energinivå och prestationsförmåga, men den tredje dagen var den positiva påverkan som bortblåst.

– Studien visar att den dagliga dosen av koffein inte är tillräcklig för att förhindra nedåtgående prestationsförmåga efter flera dagar med sömnbrist, säger studiens författare, Tracy Jill Doty, till Woman’s Day.

För att kunna dra nytta av koffeinets positiva effekter behöver vi alltså sova ordentligt om nätterna. Hur mycket sömn vi behöver är högst individuellt, men rekommendationerna ligger på mellan 7 och 8 timmar.

Källa: Woman’s Day

Text: Malin Perheden, först på Allers.se

Bild: Shutterstock

Fler lästips!
5 hälsofördelar med att äta rödbetor
Hon visar hur skev idealet i modebranschen är

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: