Ja, ämnet ”vilken är den bästa vägen till hälsa och lycka?” lär nog locka många till tv-soffan i höst. Framförallt i kombination med det karismatiska paret Kalle Zackari Wahlström och Brita Zackari. I programmet testar de bland annat stenåldersliv i Södertälje, Hollywoodträning i Los Angeles, känsloliv i Molkom, ekologiskt liv i San Diego och optimeringsliv i Göteborg. 

Brita har själv gått från att hata träning till att vara en träningsinspiratör för många. Det som startade i det humoristiska och kärleksfullt ironiska inspirationskontot i.hate.working.out ledde till en hel bok för träning för de ickefrälsta: Jag hatar att träna. (reklamlänk från Adtraction) ”Lat tjej 4-ever” är dock fortfarande hennes signum.

Hej Brita! Hur ser dina egna hälsovanor ut egentligen?

– Frågar du Kalle skulle han säga att jag är fruktansvärt ohälsosam. Det är deppigt, men sant. Och jag tycker att det är viktigt att vara ärlig om det här ämnet. Jag dricker inte gröna smoothies varje dag utan äter faktiskt ganska dåligt.

– Jag har liksom många andra tjejer haft ätstörningar i perioder. När man har kommit ur de där jobbiga vanorna blir det lätt att man bestämmer sig för att mat är något man inte kan tänka på för mycket, för att inte börja må dåligt igen. Därför tänker jag på det för lite. Det gör att det slår över åt det andra hållet, vilket leder till att jag kan äta godis till middag och riskerar att missa vissa näringsämnen. Jag känner själv att jag inte ger min kropp vad den behöver. Så det finns absolut stor förbättringspotential.

De senaste åren har du bland annat tagit 120 kilo i marklyft, åkt Vasaloppet och sprungit Göteborgsvarvet. Så ohälsosam är du ju ändå inte?

– Jag är verkligen en periodare när det kommer till träning och lever på min gamla meriter och tycker att jag är jättestark. Jag tycker själv att det är en bortskämd stil när jag har det i mig och inte tar hand om det. Jag borde bli bättre på att lyssna på mina egna råd.

Bästa träningen för en lat person

Vilken har varit den största hälsorevolutionen i ditt eget liv?

– När jag var 27 insåg jag att om jag inte börjar träna nu så kommer det aldrig att bli av. Så när jag träffade Kalle hade jag kommit igång lite, mest med att springa. Men Kalle introducerade mig för tyngre styrketräning med skivstång och kettlebells. Det gjorde stor skillnad. Jag är en ganska lat person och tunga vikter gav mycket resultat på kort tid. Det passade mig. Han gav mig också ett självförtroende i att jag kan bestämma själv vad som är rätt träning för mig. Man måste inte ha ett träningsschema att följa. Det viktiga är att du gör kroppen trött.

”Jag ville hitta en förlåtande retorik kring träning”

Hur har din syn på träning och hälsa ändrats sedan du fick barn?

– Här ligger egentligen grunden till att jag startade Instagramkontot. Det finns så mycket åsikter om hur man ska träna efter att man har fått barn. Vissa blir så uppskrämda att de knappt vågar röra sig, och så står man där och tuggar. Efter att Kalle gett mig självförtroende att våga lyssna på min kropp ville jag peppa andra som tror att ”det där kan väl inte jag” och framförallt hitta en förlåtande retorik kring det där. Men på de tre år som har gått sedan dess har det hänt mycket, och många andra har lyft ämnet. Så jag känner inte att det är min roll längre.

Du fick ditt andra barn för bara någon månad sedan – vad har du för hälsomål framöver?

– Att äta mer riktig mat och bygga upp min styrka igen efter förlossningen, så att jag orkar existera i vardagen utan att få ont i ryggen. Och bygga upp kroppen tillräckligt bra så att jag orkar topptura med min bebis i pulka och pallar springa Göteborgsvarvet till våren.

 

Kalles och Britas hälsoresa har premiär den 16 september på SVT.

Läs mer:

Kalles och Britas hälsoresa – söker lyckan i ny tv-serie

Brita Zackari säljer sitt torp – kika in

Hösten på SVT: Här är alla nya serier och program