blabar

Kanske har du plockat de sista små blå för i år. Men förhoppningsvis stoppade du i dig en hel del på vägen. Blåbären är ju nyttiga så in i bomben – och så goda! Och de från frysen fungerar faktiskt lika bra.

  • Ät gärna blåbär varje dag, ca en deciliter. Perfekta i frukostfilen, i gröten, i en smoothie, eller med en skvätt grädde…
  • Frysta bär innehåller i stort sett lika mycket nyttigheter som färska, eftersom nedfrysningen stoppar nerbrytningen av vitaminer och antioxidanter.
  • Ju mer bären värms upp, desto färre antioxidanter och vitaminer blir kvar.
  • Bärens enormt rika innehåll av antioxidanter kan bland annat skydda mot flera cancerformer, hjärt, -kärlsjukdomar och demens.
  • De har även antiinflammatorisk verkan, kan stärka kroppens blodkärl och sägs skydda ögats åldrande.
  • Blåbärssoppa, blåbärssaft och torkade blåbär brukar användas mot diarré, medan färska blåbär rekommenderas vid förstoppning.
  • På engelska heter vår nordiska sort ”bilberry”. ”Blueberry” syftar till de större amerikanska blåbären.

PS! Visste du att cirka 17 % av Sveriges yta är täckt av blåbärsris?

Sugen på något gott?
Frukostlyxa med amerikanska bananpannkakor
Lavendel och-blåbärspannacotta

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: