1. Kaffe gör att du tränar bättre

Om du tycker om att träna på morgonen, kanske ta en promenad eller en springtur, så är det smart att välja kaffe i stället för te som morgondryck. Kaffe innehåller mycket mer koffein än vad te gör, även om man dricker svart te, och koffeinet för att man presterar bättre fysiskt och blir mindre utmattad av träningen.

2. Kaffe hjälper med koncentrationen

Behöver du knivskarpt fokus på jobbet, kanske för krävande jobbmöten, tuffa arbetsuppgifter eller ett långt skift? Då är det bäst att välja kaffe över te på morgonen. Koffeinet gör dig alert och ser till att du håller energin uppe hela dagen. Kaffet gör det också lättare att fokusera.

Därför har muggen från IKEA en skåra på botten – smarta funktionen

3. Kaffe ger en energiskjuts direkt

Te, framförallt svart te, innehåller koffein, men också L-teanin, som gör oss glada och lugna. De här två ämnena motverkar varandra lite, medan kaffe som bara har koffein och inget L-teanin, ger en mer omedelbar effekt.

4. Kaffe kan hjälpa med viktnedgång

Om du försöker gå ner i vikt kan det vara bra att dricka kaffe i stället för te. Studier visar att kaffekonsumtion går att koppla ihop med lägre fettnivåer, speciellt hos män. En annan studie visar att klorgensyra, som finns i kaffe, också är effektivt för att få ner i vikt.

5. Kaffe kan minska risken att utveckla diabetes

En studie visar att intagandet av koffein kan minska risken att drabbas av typ två diabetes. Tre koppar kaffe om dagen visar på 42 procents mindre risk att få sjukdomen.

Professorn krossar myterna om kaffe – det stämmer inte om drycken