Så himla sugen – igen. Vissa verkar sakna förmågan att bli, eller åtminstone hålla sig, mätta. Är du en av dem? Det finns inte en förklaring till det här, utan många möjliga. Kroppen signalerar inte hunger för att det är roligt, det finns en anledning. Vi presenterar elva av dessa, så kan du se om det är någon av dem som passar in på dig.

1. Det är alkoholen

I normala fall, när du äter tillräckligt mycket mat med tillräckligt med energi, så signalerar kroppen efter en stund att det är nog, att den inte behöver mer. Alkohol däremot sätter hela den funktionen ur spel och gör att hjärnan istället skickar ut signaler om att den svälter. Det stämmer ju inte i praktiken, men det är svårt att skilja på vad som är sant och falskt när hjärnan hävdar en sak.

2. Du är uttorkad

Oförklarig hunger kan ofta få sin förklaring i att man dricker för lite. Om du får det välbekanta suget efter något att äta, drick ett glas vatten och vänta i en kvart. Ofta för svinner suget när kroppen får ta till sig vattnet.

3. Du bantar

Titta noga på hur du äter. Om du känner dig hungrig och dessutom energilös äter du förmodligen för lite. Det här är förklaringen till varför det inte funkar att banta, du kommer bara att bli hungrig hela tiden och det är inte hållbart i längden. Ta bort tomma kalorier som vitt bröd, socker och läsk istället för att äta allt för kalorisnålt.

4. Du sover för lite

Sover du för lite kan det göra att du är hungrig ofta.

Sover du för lite kan det göra att du är hungrig ofta.

Om du sover för lite kommer du inte bara att bli trött. Din kropp kommer dessutom att producera för lite leptin som är ditt mätthormon och som gör att hjärnan vet att du har ätit tillräckligt. Som om det inte vore nog så kan sömnbrist också leda till att ghrelin-nivåerna skjuter i taket. Och vad gör då ghrelin? Jo, det är ett hormon som säger till hjärnan att du är hungrig. Dessutom ökar nivåerna av stresshormonet kortisol om du sover för lite och det kan leda till att ditt sötsug ökar.

5. Du skippar frukosten

Vissa hävdar att de inte behöver äta frukost och det är väl inte mycket man kan säga om det, hur våra kroppar funkar är individuellt. Men om du är hungrig hela dagarna kanske det är en signal om att du borde börja stoppa i dig något på morgonen. Försök att få i dig något proteinrikt som du står dig på länge, till exempel ägg eller en smoothie med yoghurt.

6. Du är stressad

Mycket att göra på jobbet och du vill inte göra något hellre än att stoppa ansiktet fullt med choklad? Ja, stressätande finns på riktigt. Se om det går att koppla ihop dagar då du är väldigt hungrig med dagar då du också varit stressad. Och försök att slappna av mellan varven och se till att röra på dig och äta ordentligt med mat, det sänker stressnivåerna.

7. Du äter fel kolhydrater

Nej, kolhydrater är inte farliga, men det finns bättre och sämre kolhydrater. Om du äter mycket socker och andra väldigt snabba kolhydrater som vitt bröd, kakor, godis och läsk kommer ditt blodsocker att ge sig ut på en bergochdalbane-färd som kommer att resultera i att du ofta får dippar då du blir hungrig.

8. Du tränar mycket och äter lite

Nej, bara för att du tränar kan du inte äta hur mycket som helst. Däremot ska du inte glömma att din träning faktiskt kräver energi. Om du tar energi från kroppen genom att träna hårt måste du betala tillbaka med rejält med bra mat och sömn.

9. Du är distraherad när du äter

Ät inte framför datorn eller teven, ha fokus på maten!

Ät inte framför datorn eller teven – fokus på maten!

Du har säkert också varit med om att du äter middag framför en jättespännande serie och vips så är hela portionen borta. Var tog den vägen? Att äta utan att märka det kan leda till att du fortsätter att vara hungrig även om du har ätit tillräckligt mycket. När du äter är det maten som är i fokus. Om du ger maten uppmärksamhet och faktiskt märker att du tuggar och sväljer kommer du dels känna när du blir mätt och inte äta mer än du behöver, och dels hålla dig mätt längre.

10. Du missar viktiga näringsämnen

Om du märker att du känner dig utsvulten mellan målen kan det vara som så att du äter lite för lite protein eller fibrer – två näringsämnen som gör att du håller dig mätt. Se till att dina måltider innehåller någon form av protein, som kött, fisk eller tofu och något fiberrikt som grönsaker och fullkorn. Glöm inte heller att äta fett, en allt för fettsnål kost kan också göra dig hungrig i tid och otid.

11. Det är medicinens fel

Vissa mediciner kan vara orsaken till att du får en ökad aptit, till exempel antidepressiva mediciner. Om du tror att det är din medicinering som gör att du är hungrig hela tiden, prata med din läkare och se om du kan byta läkemedel eller om det finns någon annan lösning på ditt problem.

Källa: Huffington Post

Bild: TT

Läs mer:

Så grillar du ost – mer än bara halloumi

Vackraste buketterna och godaste recepten av – ogräs!

Ta genvägar till att grilla vego i sommar