Om du skulle göra en snabb gallup gällande hur många som var sjuka över julledigheten skulle du förmodligen få en hel skog av händer i luften. Det här är inget nytt och forskarna vet varför det blir så här. Men det finns inte en ensam förklaring till ledighetssjukan som slår till så fort vi får några dagar från jobbet, utan det finns flera.

Misstag 1: Din semesterprep är en katastrof

Här ligger boven för de flesta. Vi gör oss redo för att vara hellediga genom att jobba halvt ihjäl oss. Vi struntar i allt vad vettig mat, träning och sömn heter – vi ska ju snart vara lediga! Problemet är bara att man då gräver världens djupaste grop för immunförsvaret genom att sumpa allt som bygger upp det.

Gör så här i stället: Ja, din att-göra-lista är lång som den kinesiska muren, men det spelar ingen roll! Ta dig tid till att träna. Och vet du, det tar inte längre tid att äta något nyttigt än något onyttigt. Och ät den där maten i lugn och ro och inte framför datorn. Den extra tid du tar på dig kommer du att få igen genom att du bli mer effektiv av träning och bra mat.

Misstag 2: Du blundar för signalerna

Mitt i din katastrofprep före ledigheten signalerar kroppen att den inte vill mer. Men bryr du dig om det? Nej, du ska ju snart vara ledig! Problemet är att det inte bara är virus och infektioner som står och knackar på dörren om du håller på så, utan också värk och mental ohälsa.

Gör så här i stället: Ta hand om dig. Rör på dig, häng med kompisar och se till att få hjälp när du inte mår bra innan det blir akut.

Misstag 3: Du smittas under resan

Inte helt ovanligt är att man plockar upp någon spännande smitta på flyget, i taxin, på tåget eller tunnelbanan när du är på väg bort på semester. Vissa sjukdomar, tyvärr bland annat vinterkräksjukan, kräver extremt små mängder bakterier eller virus för att få dig i sitt grepp.

Gör så här i stället: Se till att boosta ditt immunförsvar före resan genom att – just det – inte stressa, utan äta bra och träna. Se också till att du under resan tvättar händerna. Ha till exempel våtservetter i handväskan. Ska du flyga, se till att ha en nässpray med olja för att kunna hålla slemhinnorna i näsan fuktiga. Virus får bättre fäste på torra slemhinnor.

Misstag 4: Du åker när du är sjuk

Ok, den här gången blev du sjuk redan innan du åkte iväg. Ta då en funderare på om du verkligen ska åka iväg. Inte nog med att resan kan förvärra din egen sjukdom, du kan också vara just den personen som smittar någon annan som då blir sjuk under sin ledighet. Vill du vara den?

Gör så här i stället: Har du möjlighet, avvakta ett par dagar och se om du mår bättre och åk då istället. Har du ekonomibiljetter som inte går att omboka och du verkligen inte kan stanna hemma – se till att du behandlar dig själv som en smittobärare. Ha med dig näsdukar som du nyser och hostar i och sedan slänger och tvätta händerna noga och ofta.

Inspo: Huffington Post

Foto: TT

 

Läs mer:

Så motar du förkylningen med juicer och shots

Förkylning eller influensa – här är skillnaden