hungrig kvinna

Det nya uttrycket ”hangry” (hungrig och arg) beskriver ett fenomen som många av oss upplever ibland: Framåt eftermiddagen blir man trött och får svårt att fokusera på det som kräver ens uppmärksamhet. Irritationen börjar krypa i kroppen och ilskan växer tills man inte kan hålla masken längre. Man snäser åt chefen, arbetskamraterna eller familj och vänner. Sedan ångrar man sig förstås.

Men det finns en enkel förklaring till irritationskänslorna – och framför allt finns det ett effektivt sätt att bli av med problemet, förklarar Mai-Lis Hellénius, professor vid Karolinska Institutet och överläkare vid livsstilsenheten på Karolinska universitetssjukhuset.

– Orsaken till att du blir irriterad är att blodsockret blivit för lågt. Inte för att du har eller håller på att få diabetes – det har förhoppningsvis din läkare koll på. De flesta funktioner i kroppen har ju ett syfte. Vår hjärna är totalt beroende av glukos, socker, och behöver mycket för att kunna sköta sitt jobb.

– I forna tider tolkade hjärnan det som en livshotande situation när sockernivåerna sjunkit lågt i blodet. Då fick kroppen signaler att producera en massa adrenalin, som ger krafter och aggressivt beteende för att kunna slåss för att skaffa mat. I dag är ett tillfälligt blodsockerfall oftast inte en fara för livet, men en signal om att vi behöver äta för att orka.

Hoppa inte över frukosten

I stället för att bli ilskna blir vissa personer trötta, matta, låga och håglösa när de inte ätit på länge. Det brukar kännas som en ”eftermiddagssvacka”, där det kan bli svårt att koncentrera sig. Man kan göra dumma misstag och till och med få svårt att hänga med i ett samtal eller på ett möte.

– Orsaken är densamma: blodsockret sjunker snabbt – och då reagerar vi på lite olika sätt. Det är så onödigt, för om vi har startat dagen med en bra frukost slipper vi det problemet, säger Mai-Lis Hellénius.

I dagens samhälle äter vi också alltmer oregelbundet.

– I dag är det många som hoppar över att äta frukost hemma på morgonen. De går iväg direkt till jobbet, och hinner då sjunka en bra bit i sitt blodsocker. Kanske köper man något litet på väg till tåget eller tunnelbanan, och det blir sällan lika bra för kroppen som en planerad frukost.

Ny studie om ilska och hunger

I en ny amerikansk studie har forskaren Jennifer MacCormack vid University of North Carolina undersökt sambandet mellan ilska och hunger i psykologiska termer. I studien ingick en rad experiment där såväl hungriga som mätta testpersoner fick genomföra olika uppgifter.

– Resultaten visar att hunger och känslor, liksom vår kropp och vårt medvetande, är kopplade till varandra i större utsträckning än folk kanske anar. Folk tänker nog ofta på hur vårt medvetande påverkar våra kroppar, som exempelvis hur man tänker att stress kan leda till större risk för att man blir sjuk, vilket är korrekt. Men den omvända riktningen gäller också, säger Jennifer MacCormack till Dagens nyheter.

Resultatet kan ha stor inverkan på vårt vardagsliv – genom att vara medvetna om våra känslor kan vi tänka ett steg längre när vi märker att vi börjar bli tjuriga eller irriterade. Att ställa sig frågan när man åt senast, kan göra att man inser att ilskan faktiskt härrör ur hunger snarare än de yttre omständigheterna.

Mai-Lis Hellénius, professor vid Karolinska Institutet och överläkare vid livsstilsenheten på Karolinska universitetssjukhuset.

Mai-Lis Hellénius, professor vid Karolinska Institutet och överläkare vid livsstilsenheten på Karolinska universitetssjukhuset. Bild: Ulrika Ekblom

Mai-Lis bästa tips för att slippa blodsockerdippar:

✔ Försök gå upp en kvart tidigare och satsa på en bra frukost. Den kan gärna innehålla lite kolhydrater, men av ett bra slag. Och den bör vara fiberrik, för fibrer släpper ut sockret i magen lite långsammare och du får en mjuk blodsockerstegring. Bra frukostar är exempelvis havregrynsgröt med lite frukt och bär, filmjölk med en bra müsli eller grova mackor med någon grönsak på, till exempel en halv skivad avokado med lite citron.

✔ Undvik de snabba kolhydraterna. Om du häller i dig ett par glas söt juice och äter en vit fralla blir du kanske pigg eftersom du får en sockertopp, men 15–30 minuter senare är du hungrig igen och blodsockret sjunker. Då kanske du tar förmiddagskaffe och bulle på jobbet. Du kan hamna i de där svängningarna hela dagen och aldrig känna dig pigg annat än korta stunder.

✔ Förbered. Om du inte hinner göra i ordning den optimala frukosten i morgonstressen kan du kvällen före göra i ordning en god dubbelmacka och lägga i kylen.

✔ Ät en bra lunch. Lunchen är också viktig för att slippa bli ”hangry” och matt på eftermiddagen. Många kvinnor vill gå ner i vikt och tar bara en sallad till lunch. En sallad kan vara alltifrån riktigt bra mat till ganska värdelös ur näringssynpunkt. Om den inte innehåller tillräckligt med fibrer, protein och fett är risken stor att du hamnar i trötthets- eller irritationssvacka på eftermiddagen. Bra saker i salladen är ärter, bönor och linser, som innehåller gelbildande fibrer som gör att blodsockret stiger i lagom takt. Gärna lite kyckling eller kalkon och nyttigt fett i form av avokado eller en oljebaserad dressing. Och så en fullkornsmacka med ost till. Den lunchen kan hålla dig pigg fram till kvällen!

✔ Ät inte för mycket till lunch. Om du proppar i dig en jättelunch med mycket fett kan du drabbas av det man i Norrland kallar ”paltkoma”. Då blir du däst, trött och dåsig.

✔ Ät mellanmål. Om eftermiddagen är lång kan du behöva ett mellanmål. En frukt är alltid bra, liksom nötter och mandel. Eftermiddagskaffe är också helt okej, men hoppa över fabrikstillverkade bullar och kakor.

✔ Motionera. Den som regelbundet är fysiskt aktiv har en mycket bättre, fininställd balans mellan hunger och mättnad.

Av Susanna Hauffman

Foto: Ulrika Ekblom, Shutterstock

Artikeln publicerades först på Året Runt.

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: