Du gränsar mellan att sova och att vara vaken, och är bara ett par sekunder från att få en god natts sömn. Men plötsligt känns det som att du faller och du vaknar till liv av ett plötslig ryck i kroppen.

Känner du igen dig? Då är du inte ensam. Tillståndet kallas för ”hypnic jerk” och drabbar en hel del.

Många sover rakt igenom de plötsliga ryckningarna, medan andra vaknar och har svårt att somna om. Det som händer är, enkelt förklarat, att en del av hjärnan försöker somna snabbare än resten.

– Komplexiteten bakom att somna och vakna upp är otrolig. Och ibland, särskilt om du lider av sömnbrist, stänger hjärnan inte ner sig normalt. Detta kan leda till ryckningar när sömnen fortfarande är lätt, säger den brittiska sömnexperten James Wilson till Time.

Läs även: 7 tips som får dig att sova bättre

Hjärnan försöker ibland att tolka de här ryckningarna, vilket kan vara anledningen till att de ofta sammanfaller med känslan av att man faller eller ramlar.

För vissa är fenomenet ett återkommande problem, och ofta är det personer som lider av sömnbrist eller som känner sig oroliga som drabbas av ”hypnic jerk”. Även kaffe och träning innan läggdags kan vara en bov i dramat. Enligt Wilson är a och o att skaffa sig bra rutiner när det gäller sömnen för att bli kvitt problemet.

– Gå upp samma tid varje dag och se till att få lugn och ro innan du lägger dig. Varva ner. Precis som med de flesta sömnproblemen är nyckeln att undvika sömnbrist, säger han.

Läs mer:

Sover du på den griniga sidan av sängen?
Gör det enkla testet som visar hur mycket sömnbrist du har!
Somna snabbt med 4-7-8-metoden
Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Källa: Time
Artikeln publicerades först på ELLE.

Foto IBL