Visst blir det lätt att man håller telefonen i handen när man ger sig ut och joggar; man kan enkelt kolla kartan, byta låt på Spotify eller hålla koll på Runkeeper. Men det är inte en särskilt bra idé i längden, menar löptränaren Alexa Duckworth Briggs.

I en intervju med Metro UK förklarar hon att problemet framförallt är att den ena armen blir tyngre än den andra. Den extra vikten från telefonen skapar obalans, vilket tvingar kroppen att kompensera och jobba hårdare med andra delar av kroppen för att jämna ut belastningen. Förutom den extra vikten störs även ditt naturliga löpsteg eftersom du inte använder armen du håller telefonen i lika ledigt och avslappnat som du borde.

Ger stora krafter i längden

Det kan tyckas som ett trivialt problem – för hur mycket väger en telefon egentligen – men eftersom du svänger armen fram och tillbaka tusentals gånger under en löprunda, blir krafterna i längden ganska stora, framför allt om det är ett beteende som du upprepar vid varje löprunda, säger Alexa Duckworth Briggs.

Eftersom kroppen är listig och gärna tar hjälp av muskler även längre ut i muskelkedjan för att jämna ut obalanser och onaturliga rörelsemönster, kan de här två faktorerna leda till besvär som visar sig på oväntade ställen – i allt från axeln till höfter och ben. Skadorna uppstår alltså på den sidan som man inte håller mobilen i.

Kan leda till fler problem

Har du luren i handen ökar dessutom risken att du snubblar när du håller på och fipplar med den och tappar uppmärksamheten på vägen – eller ännu värre, att det händer en allvarligare olycka. Dessutom tappar du ofta både fart och löprytm när du störs av telefonen. Och så klart finns ju risken att du tappar telefonen och spräcker skärmen – då blir det en dyr löprunda!

En lösning kan vara ett smart träningsarmband, men Alexa Duckworth varnar för att det fortfarande blir tyngre på ena sidan. Hon tipsar istället om att försöka hitta kläder med smarta fickor mitt på kroppen, eller kanske ännu hellre ett midjebälte.

Andra fällor som skapar obalans och ökar skaderisken

Men det är inte bara telefonen som kan spela tyngdpunkten ett spratt när du springer. Många vägar lutar en aning, vilket påverkar ditt löpsteg och hur dina muskler får jobba. Så brukar du springa samma runda, glöm inte att byta håll ibland för att jämna ut belastningen.

De flesta av oss är dessutom obalanserade i kroppen, med svagare eller stelare muskler som inte gör sitt jobb riktigt optimalt. Det kan därför vara bra att göra ensidiga styrkeövningar, de avslöjar direkt var du behöver träna eller stretcha lite extra. Det kommer inte bara minska skaderisken, utan även göra dig till en snabbare löpare.

Bild: TT

Läs också:

5 smarta sportarmband för träningen

11 knep som gör löprundan lättare och roligare

12 snygga träningskläder med smarta fickor

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: