Det finns en rad fördelar med att träna utomhus. Den personliga tränaren Moa Unoson listar fem anledningar till varför du borde lämna gymmet och satsa på utomhusträning.

Läs även: 5 tips på hur du kommer igång med träningen

1. Frisk luft

Att få komma ut i den friska luften och spendera tid i naturen kan hjälpa oss att samla och sortera våra tankar. Det kan även leda till vi blir bättre på att strukturera upp vår vardag och på så sätt minska våra stressnivåer.

2. Det kostar ingenting

Vem älskar inte saker som är gratis? Många tycker det är dyrt med ett gymkort men att träna utomhus är helt gratis. Alla har råd att träna i naturen.

Läs även: 7 tips för att komma igång med löpningen

3. Du utmanar din kreativitet

Att träna utomhus gör att du får använda din kreativa sida. Bänkar, bord och trappor kan till exempel bli de perfekta träningsredskapen. Du har även möjligheten att utforska din egna kroppsrörelser genom att arbeta med din egna kroppsvikt.

4. Flexibla tider

Att träna utomhus ger dig friheten till att träna när och vart du vill. Du behöver inte anpassa dig efter några öppettider, oroa dig över eftermiddagstrafiken eller hänga på dörren för att komma in på just DET passet. För tidsoptimisten är utomhusträning perfekt, bara att byta om till träningskläder och ge dig ut, ingen större framförhållning krävs.

5. D-vitamin

Under hösten och vintern har skandinaver ofta brist på D-vitamin. Att snöra på sig skorna och motionera utomhus ger kroppen den viktiga vitaminen som motverkar trötthet, depression, benskörhet och muskelsvaghet. Inte nog med det, D-vitamin är också bra för immunförsvaret, förbättrar upptaget av mineraler och hjälper kroppen att ta upp kalcium.

Läs även: Så undviker du D-vitaminbrist under vinterhalvåret

Artikeln publicerades först på MåBra.