Vår och sol är för många signalen att det är dags för löpsäsong. Är du i behov av ett par nya löparskor till årets rundor? Vi frågade löpcoachen Sanna Hed vad man ska tänka på när man är på jakt efter ett par nya löparskor.

Vilket är det vanligaste felet folk gör när de ska köpa löparskor?

– Det är att man bara går på utseendet. Man tänker inte riktigt på syftet med skorna. Det finns ju så otroligt mycket skor idag och framför allt om man är ovan löpare så tar man kanske inte reda på att skorna kan ha olika syften.

Måste jag analysera mitt löpsteg innan jag kan köpa skor?

– Både ja och nej. Egentligen kanske du inte behöver det om du är en glad motionär som ska springa ganska kort två gånger i veckan, då kan man mest gå på att köpa en sko som känns skön på foten. Men samtidigt ingår ofta en sådan analys om du köper skorna i en butik där sådana erbjuds och då är det jättedumt att tacka nej. Kanske framför allt om du är nybörjare eftersom du kanske inte vet vad du faktiskt behöver för skor.

Jag har kört på samma modell länge, kan jag bara fortsätta med dem när det kommer nya versioner?

– Man ska vara medveten om att alla märken ändrar sina modeller lite grann hela tiden. De utvecklas allt eftersom det hela tiden forskas på hur man ska kunna få ut mer effekt av skorna. Så även om det är en modell du trivts i länge är det inte säkert att du bara kan köra på med samma version efter version. De kan till exempel lägga i en ny mellansula eller liknande för att de har kommit på ett nytt material, och då kanske de inte passar dina fötter längre. Och när du har sprungit ett tag och blivit en mer van löpare kan du få ett annat löpsteg och då funkar plötsligt en annan sko bättre. Mitt råd är att alltid prova löparskor innan man köper. Testa olika modeller och se vilken som blir bäst.

Löpcoachen Sanna Hed tipsar om hur du ska tänka när du köper löparskor.

Löpcoachen Sanna Hed.

Hur vet jag om jag pronerar? Behöver jag speciella skor då?

– Om du inte har någon skada eller ont i fötterna, knäna eller höfterna, då spelar det ingen roll om du pronerar. (Att pronera innebär att man sjunker ner på insidan på foten i sitt löpsteg, red. anm.) Det är först om du får besvär som du kan behöva hjälp. Då kan det vara bra att kolla in löpsteget i en expertbutik som Löplabbet eller Runner’s Store. Men även i många sportbutiker som Stadium kan de hjälpa dig att se om du pronerar. Det är sällan man får ont i själva foten när man pronerar, det slår snarare på höfterna eller knäna.

Förmodligen kommer det här att bli ganska självreglerande eftersom du, om du behöver extra stöd, kommer tycka att det är skorna med pronationsstöd som är sköna. Pronerar du inte tycker du att de skorna känns jättekonstiga.

Spelar det någon roll vilken sko jag ska ha om jag springer mycket eller lite?

– Det skulle jag säga är helt avgörande. Om du har en ambition att springa tre till fem kilometer två gånger i veckan då kvittar det nästan vad du har för doja. Men om du ska springa så att du är ute i en timme eller mer eller flera gånger i veckan så får du väldigt mycket nytta av en mer utvecklad sko.

Ska jag ha olika skor beroende på vilket underlag jag springer på?

– Nej, egentligen inte om du är en glad motionär. Men om du springer mycket på asfalt kan det vara bra med lite mer dämpning och om du springer på skogsstigar eller elljusspår där det är mjukt kanske du kan fokusera mer på fäste. Om du springer trail vill du ha en sko som dels är vattenavstötande och dels har bra grepp. Springer du på löpband eller bana är det ju helt andra aspekter som spelar in. Men förmodligen behöver du inte fem olika par skor. Vana löpare vill gärna ha olika skor för olika underlag, jag har det, men så springer jag också mellan sju och åtta mil i veckan. Om du är en mer ovan löpare vinner du mer på att springa i en ganska dämpad sko och sedan springa lite barfota på gräsmattan hemma för att bygga upp muskulaturen i foten. Det vinner alla löpare på att göra. Många glömmer att ta hand om sina fötter, utan vill fixa alla problem med uppbyggda skor eller ilägg.

Finns det nybörjarskor?

– Man brukar rekommendera en lite mer dämpad sko när man ska börja springa. Det blir då lite lättare för lederna eftersom skon tar upp lite av den belastning som annars hade drabbat till exempel knäna. Man vill ju kunna springa utan att få ont, knäproblem är en av de vanligaste skadorna man får när man börjar springa. När du sedan är en mer van löpare kan du byta mot ett par lite lättare och tunnare skor.

Spelar min vikt någon roll för skovalet?

– Det kan den göra. Om du är lite tyngre behöver du lite mer dämpning. En väl uppbyggd sko tar lite av belastningen från lederna. Sedan tvistas det ju alltid om det här. Om man får ont i knäna borde man kanske snarare försöka stärka upp musklerna kring knäna, att alltså ta itu med grundproblemet istället för att lösa det med speciella skor, precis som när det gäller skor för olika underlag.

Är dyra skor bättre?

– Nej, det tror jag inte. Men jag tror samtidigt att det finns en nedre gräns. Om man ska göra ett par bra skor av bra material och den forskning som ligger bakom, då kan de inte vara hur billiga som helst. Lite är det ju så att man får vad man betalar för. Sedan tror jag inte att skorna blir bättre och bättre ju dyrare de är. Sådana saker som design och märke får man ju också betala för. Samtidigt finns det så mycket löparskor idag att det går att få både snygga och bra skor utan att de kostar massor. Men jag tycker inte att du ska köpa de allra billigaste du hittar.

Foto: TT

Läs mer:

Martina Haags löpartips: ”Spring så långsamt att du kan SMS:a samtidigt”

Enklaste tipsen för dig som vill börja springa

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: