”På hösten ska man ställa tillbaka utemöblerna, alltså en timme tillbaka. Eller var det att man ställer ut grillen på våren? Vad ska man göra med klockan då?!”

Många av oss har egna minnesregler för vinter- och sommartid. Men nu kanske vi bara behöver använda de minnesreglerna två år till. Beslutet är nu fattat av EU-parlamentet att det är fritt fram för länderna inom EU att slopa tidsomställningen. Medlemsländerna har nu två år på sig att välja om de vill ha evig vintertid, evig sommartid eller fortsätta som de gör nu.

Mörkare morgnar

Visst låter det härligt med evig sommartid, men vad skulle det innebära för vår hälsa?

Sömnforskaren Arne Lowden, som arbetar vid Stressinstitutet, gästade Nyhetsmorgon i TV4 och förklarade vad som skulle hända med vår hälsa om vi inte längre bytte mellan vinter- och sommartid. Och det är inte så roligt och soligt som det kanske låter.

Det finns många förespråkare för att vi ska behålla sommartiden året runt. Mycket beror det nog på de positiva värderingarna som finns kring sommartiden. Men vad innebär det egentligen? Man kan ju känna att det inte borde bli så stor skillnad när det bara rör sig om en timme hit och en timme dit, men det gör mycket stor skillnad när det blir vinter.

Solen går då upp en timme senare, så våra vintermorgnar skulle bli mycket mörkare. Arne Lowden tar Mälardalen som exempel. Där skulle vi få 70 dagar när solen går upp efter klockan 9.00 på morgonen. Som det är idag går solen aldrig upp så sent i södra Sverige.

Morgonljuset viktigt för den mentala hälsan

– Dagsljuset vi får på morgonen är viktigt för oss för att vi ska behålla en mental hälsa, säger Arne Lowden i Nyhetsmorgon.

Det är morgonljuset som reglerar sömnrytmen. När vi får en ljuskick på morgonen vaknar vi till och vi blir pigga. När det sedan blir kväll blir vi sömniga. Om vi missar den där första ljusimpulsen blir vi mer kvällspigga och det förkortar nattsömnen. Det i sin tur påverkar humöret och du blir tröttare.

Vintertid året runt

Men om vi skulle ha vintertid, eller normaltid, som det också heter, året runt då? Ja, då skulle chanserna till tidigt ljus, alltså ljus på morgonen och förmiddagen, öka. Vi kan till exempel få lite dagsljus när vi är på väg till jobbet. Alltså vore det bättre för vår mentala hälsa.

Se hela intervjun med Arne Lowden här.

Foto: TT

 

Läs mer:

Så påverkas sömnen av din personlighet

Sluta vakna mitt i natten – eller lär dig att somna om

 

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: