ibs fodmap

Femina tog en pratstund med Sofia Antonsson, dietist och grundare av Belly Balance, en digital IBS-behandling som hjälper dig att ta kontroll över din mage. Hon förklarar varför magen reagerar som den gör på vissa livsmedel, berättar om senaste hälsotrenderna och slår hål på myterna om sjukdomen.

Sofia Antonsson

Vad är egentligen IBS?

– IBS är en så kallad funktionell magtarmsjukdom där det inte finns några uppenbara fel på tarmen, den fungerar bara inte som den ska. Det är alltså en funktionsstörning i tarmen och det kan betyda att den jobbar för snabbt, för långsamt eller i av-och-på läge. De flesta med IBS har gaser, uppblåsthet och antingen diarré, förstoppning eller omväxlande avföring. Vissa har också smärta i magen. Har man IBS känner man också av sin mage i större utsträckning genom signaler från magen till hjärnan.

Hur går man tillväga för att få ordning på sin mage om man tror att man har IBS?

– Det är alltid bra att gå till en läkare först för att utesluta tillexempel gluten- och laktosintolerans. Eftersom vi inte har några läkemedel mot IBS är det bästa alternativet just nu kostbehandlingen FODMAP. Det är bra att ta hjälp av en dietist som kan FODMAP eftersom behandlingen är avancerad och det är viktigt att den genomförs på rätt sätt. Det går också att göra behandlingen digitalt i vår app Belly Balance för den som inte har en dietist i närheten.

Berätta lite mer om FODMAP, vad är det för något? 

– FODMAP är en kostbehandling framforskad i Australien 2005. Nu används behandlingen av dietister i hela världen. Genom att ta bort fermenterbara kolhydrater, de som kan jäsa i tarmen, blir hela 75 procent av alla med IBS bättre. Behandlingen görs i tre steg där man först äter en kost utan FODMAPs och därefter återinför livsmedel för att se exakt vad man reagerar på. De värsta bovarna vid IBS är lök, vitlök, vete och råg, men även livsmedel som avokado, blomkål och vattenmelon är magbovar.

Ibs Fodmap recept

Foto: Belly Balance

Ett recept på grönkålsbowl med limedressing från Belly Balance, snällt mot magen och himla gott. Här hittar du receptet! 

Hur ser de senaste trenderna ut när det kommer till kost och hälsa?

–  Våra svenska bär är ett bra exempel på sådant som är jättebra för kroppen och som man gärna kan äta lite av varje dag. Trenderna just nu handlar annars om att äta mindre kött och mer grönsaker, både för tarmbakterierna och klimatet. Att vi alla mår bra av mer fibrer är viktigt att betona och även för den med IBS är det viktigt att få i sig mycket fibrer, men av rätt sort. Rotsaker är fantastiskt bra och lätta att tillaga. Dessutom snälla mot magen!

Finns det någon myt om IBS som du vill slå hål på?

– Ja, alltför många får höra att IBS sitter i huvudet. Det gör det inte även om kopplingen till stress och psykisk ohälsa finns. Sedan är det många som får höra att man får lära sig att leva med IBS och att det inte går att göra något åt, det är också fel. Och den sista myten är att det är individuellt vad man reagerar på när man har IBS. Fel! 99 procent av alla med IBS reagerar på lök, vitlök, vete och råg. Genom att göra en FODMAP-behandling lär du dig vilka livsmedel du behöver undvika och blir därför mindre begränsad.

Tips på ett recept som är fodmap-vänligt och riktigt gott? 

– Min favorit är grönkålspasta med grädde eller creme fraiche, citron, pinjenötter och parmesan.

Läs mer:

Det här händer i kroppen när du hoppar över en måltid

Så får du köttätare att gilla vegetariskt! 

IBS-symtom kan lindras med konditionsträning

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: