När man ställs inför förändringar och svårigheter är det lätt att börja grubbla och analysera. Men hur du väljer att ifrågasätta händelser och situationer kan vara skillnaden mellan att se sig själv som ett offer eller växa som människa. I storsäljande boken INSIGHT: Why We’re Not as Self-Aware as We Think, and How Seeing Ourselves Clearly Helps Us Succeed at Work and in Life, (lång titel…) har författaren och psykologen Tasha Eurich gjort en djupdykning i hur självmedvetenhet kan påverka våra val och vår framtid. 

Läs även: Studie: Så påverkar dina frukostval hur du fattar beslut

Kolla bara hur stor skillnaden blir när du frågar dig ”Vad” istället för ”Varför” vid viktiga beslut eller när saker och ting inte gått som planerat:

Till exempel: Varför vill du flytta/börja plugga/byta jobb/fick du inte jobbet/sket sig sommarromansen? Frågan Varför väcker ännu fler frågor och funderingar kring ämnet och gör det ofta bara jobbigare utan att du kommer framåt.

Fråga dig istället Vad är det du vill förändra/inte gillar med din nuvarande situation/var det för egenskaper som gjorde att det blev som det blev? Många gånger kommer svaret snabbt ifrån magen, ibland nästan överrumplande ärligt.

Svaret på Vad kommer också vara något som du borde prioritera i ditt liv och lägga mer tid på att förändra på något sätt. Ofta leder den här frågan till att det direkt börjar gro små frön till lösningar.

Vad begränsar – Varför öppnar upp

Lägg märke till skillnaden i effekt på ”Vad” och ”Varför”:

Varför gör ofta situationen mer invecklad och oklar. Det ställer oss mot våra egna begränsningar, rör upp negativa känslor och håller oss kvar i det gamla.

Vad-frågorna hjälper dig däremot snabbt att ringa in och konkretisera värdefulla insikter om vad som känns bra i magen och vad som inte känns bra. De öppnar upp och hjälper oss att se vår potential och våra möjligheter. Vad får oss nyfikna och hjälper oss att forma framtiden.

Sätt ord på känslorna – Vad ger dig kontroll

Vad tvingar oss alltså att sätta namn på våra känslor istället för att bara känna dem, vilket kan hindra hjärnan från att aktivera Amygdala, delen av hjärnan som styr hur vi hanterar rädsla och gör att du laddar för strid eller flykt. Vad hjälper oss att behålla kontrollen.

Här är ett annat exempel, hämtat direkt ut vardagen: Skitsur efter en dag på jobbet? Frågan ”Varför känns det såhär?” kommer bara att göra dig ännu surare eftersom du börjar tänka på situationer som retat dig under dagen. Fokuserar du istället på Vad är det som gör att det känns så sjukt visset – så kanske du istället inser att du är trött, hungrig eller stressad och kan göra något åt situationen så att det känns bättre (sova, träna, köpa din favoritmat, klappa katt, ställa in kvällens planer och bara läsa en tidning och äta godis?).

Självklart är det fortsatt viktigt att fråga oss själva Varför i vissa situationer – det kan ge betydelsefulla insikter. Men älta inte Varför och låt det följas av fokus på ett tyngre Vad. Vad kan jag göra för att göra det bästa av situationen? En bra tumregel är att Varför hjälper oss att förstå händelser medan Vad hjälper oss att förstå oss själva.

Skiftet från Varför till Vad kan alltså göra hela skillnaden – så nästa gång du stöter på utmaningar – ställ dig frågan Vad – inte Varför!

Källa: INSIGHT: Why We’re Not as Self-Aware as We Think, and How Seeing Ourselves Clearly Helps Us Succeed at Work and in Life  Bildkälla: IBL

Läs även:

11 tecken på att du har ovanliga personlighetstypen ESPF

Vilken färg har din personlighet – röd, gul, grön eller blå?

Artikeln publicerades först på ELLE.